Per wanneer kun je weer op zoek naar kikkervisjes en in welk type water vind je ze?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
13.8K

Het beste antwoord

Leuke vraag voor mij, want ik ben kikkergek.

Sinds enkele dagen zijn de bruine kikkers wakker uit hun winterslaap, het eerste wat ze nu doen is een vrouwtje zoeken, niet makkelijk want er zijn veel meer mannetjes dan vrouwtjes.
Hierna is het afhankelijk van het weer, boven de 10 graden gaat alles gewoon door en is er binnen 2 weken kikkerdril, wordt het weer kouder, dan staat alles een tijdje stil, ook al zit het mannetje al op het vrouwtje.
Na het leggen van de eitjes (dril) is het opnieuw afhankelijk van het weer en zon, wanneer ze uit komen.
Het kikkerdril is erg makkelijk te vinden, het zijn twee handen vol van een kikker!
Ze komen uit meestal binnen 10 dagen, soms langer, soms korter.
De kikkers zoeken een plekje ergens in de sloot, in de zon en erg ondiepwater, vaak tussen planten en rommel tegen de slootkant aan.
Ook hier groeien de kikkervisjes op.
Ze zijn vrij traag en makkelijk te vangen met een netje.

De groene kikker legt pas dril in mei / juni, ook op een ondiepe plek in de zon, maar meestal tussen de waterplanten die er dan al volop zijn, het dril leggen ze in kleine dotjes en vrijwel onzichtbaar om te vinden.
Een op de 25 kikkers is een vrouwtje, het is dus flink dringen geblazen.
De kikkervisjes van de groene kikker, worden veel groter zijn erg schuw en zeer snel.
Bijna altijd te vinden in sloten en vijvers met een weelderige plantengroei en met weinig of geen vissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loenie, omdat er zoveel mannetjes zijn bij de groene kikker, gaat een deel hiervan solitair leven ergens in een tuinvijver, die blijven soms weken soms jaren.
Wandelende takken is wel erg bijzonder, want deze komen hier van nature niet voor, meestal zijn ze ontsnapt of losgelaten, je moet wel heel goede ogen hebben om ze te kunnen ontdekken, zeker die jonkie's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou eddijst blij te horen dat er nog 'n kikkervriend is (Loenie ook hoor). Mooi verhaal, en ik kan alleen maar zeggen dat ik hoop héél snel weer m'n kikkers in m'n voortuin (nja.. paradijs/park tegenover mijn huis) mag horen! Heerlijk is dat als die jongens weer gaan herrieschoppen! + van mij voor jouw mooie verhaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ wijdan, als het water ongeschikt is voor de groene kikkers, zullen ze er nooit komen.
Eenden en vissen hebben ze een hekel aan, water zonder weelderige waterplantengroei en niet helder wordt ook al heel moeilijk, dan moet je het hebben van afgedwaalde mannetjes, die kijken niet zo nauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst zou je moeten weten wat je wil, wil je bruine of groene kikkers?
Bruine kikkers zijn landdieren die alleen in de sloot of vijver eitjes leggen en daarna weer in de tuin zitten.
Echt kwaken kunnen ze niet, het is meer een brommend geluidje. Groene kikkers zijn waterkikkers, die hebben graag schoon helder water met veel waterplanten en liefst geen vissen. De mannetjes kunnen enorm kwaken en geven vaal veel overlast
Ze kunnen niet zonder zon en rugdekking van veel planten. Hun biotoop is zo maar niet na te maken, dan moet je veel van deze kikkers weten.
Hun dril is bijna niet te vinden en de kikkervisjes zijn zeer schuw en snel.
Lottepotter2009
een jaar geleden
Bedankt vvor de tip!

Andere antwoorden (4)

Zou er gewoon vanaf blijven padden en kikkers worden al zwaar bedreigt in dit land en een kikkervisje wat het red keert altijd terug naar de plas of sloot waar hij geboren s om zich voort te planten. met het weghalen van kikker of paddendril verstoor je de cyclus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kikkers zijn beschermde dieren, maar de wet maakt een uitzondering voor kikkervisjes als het voor educatieve
doeleinden is, maar de wet is hier erg onduidelijk in.
Van de bruine kikkervisjes worden er 20 a 25 van de 1000 kikkervisjes uiteindelijk een volwassen kikker.
de rest wordt opgegeten of is te zwak om kikker te worden.
Het is dus onzin om het vangen van kikkervisjes te verbieden, de mens kan hier vrijwel geen schaden aanrichten.
Van de groene kikkers worden ongeveer10 a 15 van de 100 een volwassen kikker, de kikkervisjes zijn vrijwel niet te vangen, die zijn veel te snel, dus ook hier kan de mens vrijwel geen schade aanrichten.
Een Reiger eet momenteel tussen de 10 en 20 kikkers per dag en toch blijven er voldoende kikkers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn bijna geen kikkers meer. Dus hoe kom je bij voldoende zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee waar jij woont, maar het bruine en groene kikkerbestand is enorm toegenomen, dit heeft een beetje te maken met beter openbaar water, maar vooral met de duizenden tuinvijvers tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn eigen vijver heb ik ieder jaar tussen de 40 en 70 dotten met dril van de bruine kikker, dat betekend dat ik 40 a 70 vrouwtjes heb gehad en net zo veel mannetjes+ de mannetjes die geen vrouwtje hebben kunnen krijgen.
Bij elkaar minstens honderden kikkers!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.kikkersite.nl/soorten.php
In de lente en in zoet water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een gezonde natuurlijke vijver. Als het weer een tijdje boven de 15 graden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien kikkers beschermd zijn mag je niet op zoek naar kikkervisjes ,in mijn vijver is het eerst kikkkerdril te zien dus vanaf nu in het water van mijn vijver