Is er een strikte scheiding van opname van stoffen tussen het aderstelsel en het lyfevatenstelsel?

Zo lees ik bijv. dat de zogenaamde venulen als zijnde aderen zo poreus zijn dat vloeistof en cellen gemakkelijk de wand kunnen passeren.

Maar ook Lymfe bestaat uit weefselvocht, dat door de lymfevaten wordt opgezogen.

Nu is het wel zo dat het lymfestelsel deel uit maakt van de veneuze bloedsomloop en fungeert als een drainagesysteem van het lichaam dat begint in de lymfevaten en eindigt in grote aders, zodat het uiteindelijk wel bij elkaar komt.
Maar komen lichaamsvreemde stoffen alleen via het lymfestelsel de bloedbaan binnen of kan dat ook via de (slag)aders? Of kunnen bacteriën en virussen alleen in het lymfstelsel/knopen worden gedood?

Éen onderscheid lijkt me wel van toepassing, nl dat de aders wel CO2 opnemen en het lymfestelsel niet. Maar is dat het enige?

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Er is geen strikte scheiding in de stoffen die in lymf en bloed voorkomen. Cellen komen alleen niet zomaar in lymfevloeistof, zo zijn rode bloedcellen normaal niet aanwezig in lymf.

Bacteriën, virussen en andere ziekteverwekkers kunnen op iedere plek in je lichaam komen. In lymf worden stoffen of opgenomen (gefagocyteerde, betekend letterlijk opgegeten door een cel) ziekteverwekkers naar lymfeknopen gebracht. Deze lymfeknopen zijn rijk aan lymfocyten (T- en B-cellen) die een gerichte afweerreactie kunnen opwekken.

Dit gebeurt bijvoorbeeld ook als je een vaccinatie krijgt. Een verzwakte, dode, of stukjes van een ziekteverwekker worden in een spier gespoten. Deze stoffen eindigen in je lymfevatten en worden in de lymfeklieren verwerkt en mogelijk herkent door je immuunsysteem. Als je immuunsysteem het herkend, zullen er antilichamen aangemaakt worden die je op de lange termijn beschermen voor die ziekteverwekker.

Bacterien en virussen worden gedood op de locatie waar ze zitten. Het lymfesysteem is de manier van je lichaam om centraal een reactie op te zetten.