Hebben insekten ook een hart(je)?

Kwam zojuist een fruitvliegje voorbij. Zit daar nou nog een hartje in? Wat anders kan die vleugeltjes gaande houden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

Echt een hart zoals wij dat hebben natuurlijk niet, insecten hebben een heel ander 'bouwplan' dan mensen / zoogdieren. Zo hebben ze bijvoorbeeld ook geen inwendig skelet, maar en uitwendig chitinie-schild dat de binnenkant beschermt. Ze hebben geen longetjes, maar halen adem door kleine openingen in de huid (een vrij passief systeem van zuurstof-uitwisseling).

Daarnaast hebben insecten geen bloedvatenstelsel zoals wij, maar wordt het 'bloed' door het hele lijf rondgepompt door een rij 'hartspiertjes'. Dus niks met boezems en kamers enzo ; dat is voor warmbloedige dieren.

In de link een mooie uitleg met plaatjes van de bloedsomloop van insekten, koudbloedigen en warmbloedigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja maar niet zoals bij gewervelde dieren

Insecten hebben een open bloedsomloop. Het bloed stroomt niet door vaten maar wordt gewoon rondgepompt door het lichaam. Dit kan omdat een insect zijn weefsel vast heeft zitten aan de binnenkant van zijn uitwendig skelet. Het bloed wordt door een keten van hartspiertjes naar voren gepompt en wordt zo allereerst langs de hersenen gepompt. Daarna passeert het alle weefsels om daarna weer door het hart rond te worden gepompt. De hartspieren zijn geankerd aan de achterlijf- segmenten van het insect en beweging hiervan bevorderd de bloedsomloop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor het biologieboek waaruit ik les heb gehad.
ik neem aan van wel. Volgens mij is dat nodig voor elk leven.

Ik heb pas nog een vlieg doodgedrukt en daar kwam een plasje rood spul tevoorschijn. Volgens mij is dat bloed en als er bloed is moet dat door een orgaan rondgepompt worden.