Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat (honing)bijenkoninginnen onvruchtbaar zijn in de USA?

Afgelopen week hoorde ik dit voor het eerst en ben er naar gaan zoeken, maar kon gek genoeg niets vinden hierover.
Er zijn natuurlijk wel veel imkers in Amerika, met name voor de bestuiving van amandelbomen e.d. maar de koninginnen worden gekweekt in bijvoorbeeld Zwitserland, en dan geëxporteerd.
Honingbijen schijnen van nature ook niet voor te komen in Amerika, enkel in Europa en Azié.

Wat is de oorzaak van de onvruchtbaarheid? Is men hier al achter, en waar zou ik meer informatie kunnen vinden over dit onderwerp?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
684
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is uw bron dat ze daar onvruchtbaar zouden zijn? Werksters zijn dat wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een vriend van me vertelde dat. Hij is niet iemand die zomaar iets roept, dus wilde ik graag uitzoeken hoe het zit.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Amerikaanse imkers hebben inderdaad last van koninginnenproblemen. In de Verenigde Staten worden koninginnen doorgefokt, waardoor soms onverwachte genetische zwaktes ontstaan. Met een dood of onvruchtbaar koninginnetje krijgt een hele kolonie dan geen nageslacht.
(Lees meer...)
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je voor een antwoord op het laatste moment! +10 dus

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding