Hoe meet men de hoeveelheid serotonine in de hersenen?

Ik meende via het internet te verstaan dat serotonine in de hersenen niet rechtstreeks kan gemeten worden, maar wel andere stoffen waarvan je het kunt afleiden. Welke stoffen, wat moet ik precies vragen als ik binnenkom in het ziekenhuis en welke afdeling zal hiervoor zorgen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met welke reden ben je dan in het ziekenhuis om dit te vragen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb iets als CVS. Misschien dan toch geen CVS want niet de 2 huisartsen, niet de neuroloog had dat vermeld. Dus ik heb zelf gewoon research gedaan want ik wil een oplossing en toen ontdekte ik het fenomeen van 'te weinig serotonine' en ik paste perfect in het plaatje enkel het niet in slaap kunnen vallen klopt niet. Ik ben zo vermoeid dat ik niet het fysieke kan doen dat ik normaal kon, niet het cognitieve. Geheugenproblemen, denkproblemen, een extra klop krijgen na zwaarder cognitief werk (een groepsopdracht van het vak Evidence Based Practice bvb), na weekendwerk of een week stage zo slap zijn dat ik zelfs te weinig energie heb om een afwas te doen, dan ben ik ook zo verward, enzovoort. Maar slapen kan ik geweldig goed, en lang. Vorig jaar deed ik nog universiteit, toen was het niet te doen. Ik was elke les maar 20 minuten wakker en als ik probeerde te studeren viel ik na 5 minuten in slaap op mijn boeken. Nu doe ik hogeschool, dat kan ik met veel inspanning net nog aan. Maar ik overspan me natuurlijk.

Antwoorden (2)

Het is mogelijk om serotonine in bloed of urine te onderzoeken, maar doorgaans heeft dat weinig waarde. Wat meestal van belang is, is het serotonineniveau in de hersenen. Of beter nog, niet het niveau, maar het hele proces van loslaten en heropname daarvan. Er is geen manier om dat direct te meten. Er zijn wel indirecte manieren waarbij stoffen (tracers) gebonden kunnen worden aan stoffen die betrokken zijn van het transport van serotonine en die kunnen zichtbaar gemaakt worden op een PET scan. Al met al zijn er wat indirecte manieren, maar geen directe.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Thecis
6 jaar geleden
Als het direct gemeten zou kunnen worden, zou het heel veel tijd, geld en moeite besparen in de psychiatrische zorg. Helaas kan het nog niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kost dat zo veel? :( Kun je er een prijs op plakken?
Wat wil je precies weten over de serotonine in je hersenen?

De hoeveelheid zegt namelijk op zich niet zo veel. Serotonine is een neurotransmitter die moet worden opgevangen door receptoren en vervolgens weer moet worden opgenomen in de neuronen om invloed te hebben. Je kan, stel, 1000 serotonine in je hersenen hebben en goed functioneren met 800 receptoren, maar je kan ook 2000 serotonine in je hersenen hebben en geen receptoren om dat op te pikken waardoor het proces waar serotonine een rol inspeelt alsnog niet functioneert.

Als je neurologische problemen ervaart die geen aanleiding geven om naar de spoedeisende hulp te gaan zou ik naar de huisarts gaan en die om een verwijzing vragen. Met een verwijzing worden eventuele kosten voor vervolgonderzoek ook betaald door je zorgverzekering, en een bezoek aan de huisarts gaat niet van je eigen risico af.