Het oog van de mens, hoeveel kleuren kan het onderscheiden?

Ik ben een verslag aan het schrijven over kleur en wil weten hoeveel kleuren men kan onderscheiden. Ik heb op sommige sites al gevonden dat de mens 7.500.000 kleuren kan zien. Ook heb ik gevonden dat er oneindig veel kleuren bestaan. Maar ik kan nog niets vinden over de hoeveelheid kleuren die wij van elkaar kunnen onderscheiden. Een paar jaar geleden heb ik hier iets over gelezen en hierbij stond volgens mij een getal van ongeveer 300.000 kleuren dat de mens kan onderscheiden.

Kunnen jullie mij verder helpen met deze informatie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
6.9K

Het beste antwoord

In principe kan het ook 3 kleuren onderscheiden, namelijk blauw, rood en groen. Dit zijn de kegeltjes in je ogen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleuren_zien

Ik denk dat je bedoelt hoeveel kleuren een mens kan onderscheiden en dan heb je de interpretatie van je hersenen er dus bij.
Op dit moment zit dat op ongeveer 10 miljoen kleuren
http://en.wikipedia.org/wiki/Color_vision zie kopje Color in the human brain (en de conclusie o.a. in het plaatje aan de rechterkant.

Toegevoegd na 29 seconden:
regel 1, ook = oog.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar kan de mens daadwerkelijk zoveel kleuren van elkaar onderscheiden. Of kan een mens zoveel kleuren zien?
Thecis
9 jaar geleden
je kan 3 kleuren zien. Dat is de biologische restrictie.
De interpretatie die uitgevoerd wordt door het neurologisch pad wat daarop volgt zorgt ervoor dat we rond de 10 miljoen kleuren kunnen onderscheiden (het onderscheiden kom door met welke intensiteit de kegeltjes getriggerd worden). Wellicht begrijp ik je verkeerd. Wat bedoel je met het verschil tussen zien en onderscheiden? Ik ga er van uit dat je bedoelt de fysische restrictie in het oog en de interpretatie die de hersenen hieraan geven. Maar dat kan ik mis hebben :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kegeltjes ontvangen dus blauw, rood en groene lichtgolven. Afhankelijk van de sterkte van het ene kleur, zal dit meer doorwegen dan het andere kleur (je kan zelf experimenteren met je blauwe, rode en groene verf om te zien wat het geeft ;) ). Maar het signaal is kwantitatief. Zo wordt het licht door een receptor in de kegeltjes ontvangen, hoe meer licht, hoe meer receptoren er worden geactiveerd. Dus de kleur die je waarneemt is dus eigenlijk een combinatie van signalen van het aantal receptoren voor blauwe lichtgolven, receptoren voor groene lichtgolven en receptoren voor rode lichtgolven. Dus als je dan toch experiment met verf, dan moet je dus werken in kwantita (dus 1 deel blauw op 1 deel rood en 1 deel groen of dergelijke combinaties). Vooraleer je denkt dat ik plots zou suggereren dat blauw bij feller licht meer blauw zou zijn ofzo, nog even dit: de recepten werkt met 3 plaatsen die de signaalreactie katalyseert. Deze plaatsen worden dan gefosforyleerd indien er plots feller licht is, en gedefosforyleerd indien het donkerder wordt. Zo regelt ons oog dus eigenlijk ook de signaalsterkte. En aangezien het allemaal moleculaire reacties zijn, is er heel groot differentiatievermogen.
Thecis
9 jaar geleden
Goede aanvulling dank daarvoor.
1 aanvulling. Licht mengen gaat iets anders dan verf mengen. Alle verfkleuren mengen geeft zwart, terwijl het met licht wit geeft. Das het enige voor als hij / zij het zelf wil proberen :p
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En voor de volledigheid: ons brein kan zo dus kleuren onderscheiden. Maar wijzelf als denkend wezen zullen niet snel het verschil merken als kleur A nu net dat 1 moleculen minder signaal groen doorgeeft dan kleur B... Dus ons ogen onderscheiden 3 kleuren, ons brein (zoals hierboven vermeld) 10 miljoen, maar voor onze geest/actief denkend mechanisme of hoe ik het moet uitleggen is het veel moeilijker om de 10 miljoen kleuren te onderscheiden (we zouden als snel zeggen van tchien, die persoon heeft een zeer gedetailleerd zicht want ik zie het verschil niet tussen die kleuren).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankje Thecis om dat even aan te vullen, ik ben nooit zo ver geraakt in mijn experimenten ;) maar dat is omdat een kleur van een voorwerp wordt bepaalt door hetgeen wordt geabsorbeerd door het voorwerp. Dus als men steeds meer en meer een kleur toevoegt, zal dus steeds meer en meer geabsorbeerd worden (want blauwe verf absorbeert alles behalve blauw en rood alles behalve rood, en dus rood en blauw te samen is dan een mengeling van deels alles buiten blauw absorberen en deels alles buiten rood absorberen, en dus deels blauw terug kaatsen en deels rood terugkaatsen en dus paars). Het is daarom ook dat voor lichte kleuren vaak wit wordt gebruikt (aangezien dit niets absorbeert en zo dus de absorptie van de bekomen kleurstof vermindert). Maar dit is dan weer het bijna abstracte ingaan kwa uitleg, maar zelf te bekomen met wat experimenten. En heb je geen tijd ervoor, vraag het dan aan de kinderen in de buurt ;)
Thecis
9 jaar geleden
hahaha!! Nee, ik heb het niet zelf expliciet geprobeerd. Alleen had ik tekenen in mijn pakket op de middelbare school én werkte ik in die tijd ook als hobby in een soort theater waar ik het licht verzorgde. Daar hadden we bovenlicht in 3 kleuren, blauw rood en geel (behoorde groen te zijn, maar geel werkt ook alleen is het niet hard wit licht, maar een fractie gebroken wit). Ander verschil is dat licht werkt met blauw, rood en GROEN terwijl verf werkt met blauw, rood en GEEL. Weer wat geleerd vandaag, mag je nu naar huis! ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welja, bij verf werkt men standaard met geel dat is waar, maar als je met verf de lichtcombinaties wilt begrijpen, is het makkelijker met groen dan met geel. Dit is het verschil tussen esthetica/kunst en wetenschap. Maar het grote verschil tussen kleuren en licht is dat licht draait om wat het uitzend (golflengte) en kleur om wat het absorbeert...
Thecis
9 jaar geleden
Absoluut!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het echt over onderscheiden van elkaar. en niet zozeer over hoeveel kleuren we kunnen zien, want dat is ontelbaar. Als je 10.000 liter zwarte verf pakt, en je doet er elke keer 1 milliliter wit bij, dan heb je een andere kleur. Maar deze kleur en het zwart kunnen wij niet van elkaar onderscheiden. Deze stap kun je nog een paar duizend keer herhalen om de ontelbaar aantal kleuren te krijgen die wij wel kunnen zien, maar niet zozeer uit elkaar kunnen halen.