Wie weet wat voor kever dit is ?

Je kan hem op de foto zie.
De ruitjes zijn 5mm.
Hij zat in mijn huis

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1K
Amadea
7 jaar geleden
Nee hoor, er is geen foto te zien.
Amadea
7 jaar geleden
Ah, zeven minuten later is de foto er eindelijk.
Amadea
7 jaar geleden
Het lijkt meer een kikker dan een kever. Er zijn geen voelsprieten te zien.

Antwoorden (1)

Gevonden! Het is een cicade.

Iedereen kent de zangcicaden Cicadidae. Maar er zijn veel meer soorten en families cicaden, moeilijk te determineren op naam. Ook in Nederland heb je ze, maar deze zijn kleiner en veel stiller. Je mist bij hen de antennes, zoals bij de wantsen.

Toegevoegd na 20 uur:
Nu ik een plaatje van de Issus coleoptratus vond dat zoveel gelijkenis vertoont met jouw foto, denk ik hiermee toch de ondersoort te hebben gevonden. Nederlandse naam: Echte kevercicade. Dus zo stemt het antwoord toch overeen met de vraag!

Toegevoegd na 1 dag:
Coleoptratus betekent “op kevers gelijkend“.
De lichaamslengte van een volwassen exemplaar is tussen de 5,5 en 7 mm. De leerachtige dekvleugels liggen als een keverpantser over het achterlijf. De vliegcapaciteit is bij deze soort nagenoeg verloren gegaan.

Ze leven van het opzuigen van bastsappen van meerdere soorten loofbomen; eiken, esdoorn, berken, hazelaar, iepen, linden en dergelijke. De soort heeft één generatie per jaar. Ze worden vooral aangetroffen van eind juni tot midden oktober.
Amadea