Men zegt dat padden naar hun geboortevijver terugkeren. Maar hoe vinden ze die terug?

En over welke afstanden hebben we het? Als ik een pad uit z'n biotoop weg haal en bij mij - 1 kilometer verderop - in de tuin zet, bij een vijvertje, loopt die pad dan weer weg? Of probeert hij er het beste van te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
9.8K

Antwoorden (1)

Is het wel zo dat kikkers en padden terug komen naar hun geboorteplaats?

Men zegt: "Kikkers en padden komen altijd terug naar de plaats waar ze als kikkervisje zijn opgegroeid. Ongeveer op dezelfde manier als zalmen die hun geboorteplaats terugvinden."

Antwoord van van vijvervisinfo.net:
Dit is erg lastig te onderzoeken omdat de meeste jonge kikkertjes het eerste levensjaar niet overleven. Om dit uit te zoeken zouden duizenden kikkertjes gemerkt moeten worden om drie jaar later mischien een enkele volwassen gemerkte kikker terug te vinden. Hiervoor moet dan niet alleen op de "geboorteplaats" gezocht worden, maar op alle mogelijke plekken tot een paar kilometer in de omtrek. Er is dan ook geen onderzoek wat de bovenstaande stelling bevestigd.

Wel zijn er aanwijzingen dat kikkers en padden lang niet altijd terugkeren naar hun geboorteplaats. De belangrijkste aanwijzing hiervoor is dat nieuwe, geschikte plekken zoals nieuwe tuinvijvers binnen één tot drie jaar gevonden en "bevolkt" worden. Voorwaarde hiervoor is dan wel dat er veel beplanting en liefst weinig vis aanwezig is. Padden zijn veel minder kritisch dan kikkers omdat padde-visjes nauwelijks opgegeten worden door vissen.

Kikkers en padden trekken overigens niet erg ver. In hun hele leven komen ze maximaal ongeveer 5 kilometer van hun geboorteplaats. Er zijn duidelijke genetische verschillen gevonden tussen padden van populaties die ongeveer 10 kilometer van elkaar af leefden. De precieze betekenis van deze verschillen is onduidelijk (ook erg lastig te onderzoeken) maar waarschijnlijk heeft het te maken met aanpassingen aan de specifieke levens-omstandigheden ter plaatse. Dit is een reden om geen padden en kikkers te verplaatsen (en dus ook geen kikkerdril of kikkervisjes "van elders" in de vijver te doen).

Als voorbeeld van "naar hun geboorteplaats terugkerende kikkers" werd onlangs aangehaald dat al een jaar nadat ergens kikkerdril in een vijver was gedaan, de kikkers terugkeerden om er zelf eieren te leggen. Dit was echter precies een bewijs voor het tegenovergestelde: kikkers doen er drie jaar over om volwassen te worden. De kikkers die eieren kwamen leggen stamden dus niet van het kikkerdril, maar hadden de betreffende vijver op eigen kracht gevonden!

http://www.vijvervis.info/6_mythes_16_kikkers_geboorteplaats.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant.