Ontstaat uit een gele paardenbloem een pappus stengel?

Je ziet nu veel gele paardenbloemen. Maar je ziet ook pluizige zaad stengels (Pappus stengels). Maar hoe onstaan die gele en pluizige bollen? Uit elkaar zo ja hoe?

erotisi
een jaar geleden
in: Biologie
1.2K
ronron1212
een jaar geleden
https://zoom.nl/foto/het-einde-en-nieuw-begin-van-een-paardenbloem/499728/undefined

Antwoorden (1)

Ja, de pappus stengel groeit uit de gele paardenbloem.
Een paardenbloem is eigenlijk niet één bloem, maar een groep kleine gele bloemen. Wat een geel blaadje lijkt, is in werkelijkheid een bloempje. Al deze bloempjes worden bevrucht door de bijen en andere insecten. Als ze zijn bevrucht sluit de gele "bloem" zich en verwelken de bloempjes. Dan houd je alleen nog het verdikte stuk aan het eind van de stengel van de paarden bloem over.
Maar dat verdikte stuk zit vol met kleine vruchten (zaadjes), want iedere bloempje dat is bevrucht heeft een vrucht achtergelaten. Aan iedere vrucht zit een pluizig uiteinde. Zodra deze vruchten rijp zijn barst het omhulsel, waar ze in zitten, open en zie je de ronde pluizige zaadbol.
De onderstaande link leidt naar een filmpje van School TV, waarin de ontwikkeling van de paardenbloem in ongeveer 3 minuten wordt uitgelegd. Daarin wordt het proces, dat ik hierboven heb beschreven, goed uitgelegd en in beeld gebracht.
een jaar geleden