wat is relatief gezien het snelste landdier op aarde?

als alle landdieren/insecten dezelfde grote hebben, welk dier is dan het snelst?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.9K

Antwoorden (8)

De jachtluipaard, gepard of cheeta(h) (Acinonyx jubatus) is een groot katachtig roofdier dat nog voorkomt in Afrika en Iran. Het is de enige nog levende soort uit het geslacht Acinonyx. De jachtluipaard staat bekend als het snelste landdier ter wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees jij wel de vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo?
Dat is best moeilijk te zeggen. Elk dier is namelijk precies "gebouwd" om alles te kunnen, wat ze kunnen, aangepast op hun grootte.

De snelste insecten ter aarde vinden we onder de tropische wespen en bijen, Zij halen snelheden van ongeveer 70 km/h. In verhouding tot hun gewicht produceren deze insecten ongeveer even veel kracht als een zuigermotor van een vliegtuig.
http://www.xead.nl/hoe-is-dat-insecten-kunnen-vliegen

Het snelste landdier is een jachtluipaard. De topsnelheid van dit dier is ongeveer 110 km/h. http://nl.wikipedia.org/wiki/Jachtluipaard

Als een wesp net zo groot zou zijn als een luipaard, dan zou die dus sneller zijn, zo snel als een écht vliegtuig ....want als een ieniemini wespje, in verhouding tot hun gewicht, al evenveel kracht heeft als een zuigermotor van een vliegtuig, en je zou dit dan zoveel x uitvergroten, blijft die verhouding hetzelfde.

De conclusie die ik hieruit getrokken heb, is dus dat de wespen en bijen de allersnelsten zijn, als ze evengroot zouden zijn als landdieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ow anonieme minaars :-)) flauwwww.....
Het gaat dus om landdieren!
Die even groot zijn.
Dus laten ze allemaal zo groot zijn als een cheetah.
De olifant valt dus af. De mier gaat dan verrekte snel, ik schat zo'n kilometer of 30 misschien?
Zo'n vette harige spin in je huis die gaat dan nog wat harder!!
Ik denk dan toch dat de cheetah het snelst is op aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat relatief gezien het snelste dier te wereld is, weet ik niet, maar het jachtluipaard is het niet!
Die is tegen de 1.50 meter en rent 110 km/uur, op topsnelheid. Dat betekent dat hij in een uur 75000 keer zijn eigen lichaamslengte zou afleggen, als hij dat zou volhouden.
Een haas is 50-70 cm, en rent 75 km/uur. Langzamer dus dan de cheeta/jachtluipaard, maar wel ruim 100000 keer zijn eigen lichaamslengte, relatief gezien een stuk sneller.
En de snelste spin rent in 10 seconden 330 keer zijn eigen lichaamslengte, wat neerkomt op 118000 keer per uur, nog sneller dus.
Maar misschien is er nog wel een dier relatief sneller, ik ga ze niet allemaal narekenen.:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het jachtluipaard zeggen de dierenexperts
met een topsnelheid van: 120/km per uur die hij maar 10 a 20 seconden volhoudt.
in een klim is het jachtluipaard lang niet zo snel meer en houdt hij het ook niet lang vol.

Toegevoegd na 3 minuten:
maar als alles evengroot zou zijn zijn de andere dieren een stuk sneller of slomer zoals wespen, hazen en leeuwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het snelst zal de vlo zijn. Ik neem aan dat je bedoelt de snelheid ten opzichte van zijn lichaamslengte. Welke van de vlooiensoorten het snelst is, daar heb ik geen idee van, maar een diertje van nog geen mm kan door energieopslag in het lichaam (resiline) een sprong van een halve meter maken. Dat is naar schatting een snelheid van 1 m/s bij take off. Dus minimaal duizend lichaamslengtes per seconde. Iemand bij yahoo answers heeft de cijfers wat nauwkeuriger nagezocht, zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Zandloopkever (Cicindela)

De australische soort Cicindela hudsoni, is 20 millimeter lang en kan 2,5 meter per seconde lopen.

Dat is 450.000 x zijn lichaamslengte per uur

Voor mij zou dat neerkomen lopend van Amsterdam naar Parijs in 35 minuutjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijwel zeker de mier .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
En waar baseer je dat op?