Een blad is plat en dun en heeft een groot oppervlak. Wat is daar een voordeel van?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.1K

Het beste antwoord

Het grootste voordeel is het opvangen van daglicht.
Veel planten draaien zelfs met het zonlicht mee, om maar zo veel mogelijk zonlicht op te vangen.
Lang niet alle plantenbladeren zijn plat en dun, ze kunnen ook dik, bol en rond zijn.
En in streken waar het erg hard kan vriezen zijn ze vaak ook dik en naaldvormig, zoals de sparren en dennen.
In de evolutie zijn de bladeren van de planten en bomen aangepast aan de omstandigheden.
Hierdoor zijn de vreemste vormen ontstaan, maar de meest bekende is voor ons de platte bladeren.
Bladeren kunnen water vast houden of juist verdampen, hierdoor kunnen ze ook de themperatuur regelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Koelt snel af, weegt weinig tov van het oppervlak...
en het dekt een groot oppervlak af...

Toegevoegd na 28 seconden:
en warmt ook snel op dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wel, maar een plant heeft geen "bloedomloop", dus de warmte kan niet door de plant getransporteerd worden. Dit is meer een mechanisme dat bij dieren wordt gebruikt (bijv. de grote oren van een woestijnvos of Afrikaanse Olifant).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het assimilatieproces heeft een optimale temperatuur, ze moeten niet te heet worden, die bladeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, hoe heter hoe beter, tot de enzymen desintegreren, maar dan is het te laat ;o) Maar volgens mij heeft het verder niets te maken met de warmteregulatie van de plant zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is ook zo... De bladeren hoeven niet de temperatuur te regelen van de plant...
Een blad (van een plant of boom) bevat cellen met chlorofyl die onder invloed van licht CO2 en water omzetten in suiker. Dat heet fotosynthese.

Door het grote bladoppervlak is het rendement groter. Vergelijkbaar met zonnepanelen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het nadeel van grote bladeren is wel dat ze vocht verliezen. Sommige bladeren krullen daarom 's nachts op of zijn dun en smal (zoals naaldbomen) of hebben een waslaagje om vochtverlies te voorkomen. In de woestijn zal je daarom geen planten aantreffen met hele grote bladeren.

In onderstaande tekening zie je dan ook dat de huidmondjes (de openingen waardoor de CO2 naar binnen kan gaan) aan de onderzijde zitten en niet aan de bovenzijde. Er zitten (niet in de tekening te zien) ook cellen rond het huidmondje die het huidmondje 's nachts dicht zetten als de fotosynthese stopt. Dus het nadeel van vochtverlies wordt wel tegengegaan en weegt niet op tegen het voordeel van een hoger rendement bij de fotosynthese.

Toegevoegd na 2 uur:
Het blad is plat omdat het CO2 dat nodig is voor de fotosynthese via diffusie door de huidmondjes bij de cellen moet komen met het chlorofyl. Om het diffusieproces te versnellen zitten er tussenruimtes tussen de cellen (sponsparenchym in de afbeelding).

Kortom, het blad is plat en dun ten dienste van de fotosynthese (assimilatie), maar ook afhankelijk van andere factoren zoals bescherming tegen o.a. uitdroging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies
Hoe groter een blad is hoe meer water hij kan verdampen.
Een blad is puur alleen maar om het water te verdampen dat via de wortel met voedingsstoffen naar het blad vervoerd wordt, voeding blijft achter.
Daarom worden ook b.v berkenbomen op vochtige bodems geplant. Zij reguleren dan het vocht.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een blad heeft geen groot oppervlak. Want het is plat.
Als de natuur dat had gewild, had het blad een veel grotere oppervlakte gehad, met bijv. ribbeltjes. Sommige bladeren hebben dat trouwens, maar jouw vraag ging over een plat blad.
AWM