Waar bevindt de ciliaire spier zich in het oog?

Ik las op een site Dat de ciliaire spier zich 360 graden rondom de lens bevond. Ik weet niet helemaal wat ik me daarbij voor moet stellen. Is er iemand die dit uit kan leggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

De ciliaire spier ligt als een ring om de oogbol. Hij heeft veel spiervezels in de richting langs de cirkel, maar er zijn ook veel radiale en schuinliggende spiervezels. Door de ciliaire spier aan te spannen wordt de cirkel verkleind. Aan de spier zit een ring van radiale vezels (zoals spaken) en daaraan is de lens weer opgehangen.

Het model voor de werking is van Von Helmholtz. Hij stelde dat als de spier samentrekt het geheel van spier en lensophanging samentrekt en naar voren verschuift. De spanning op de ophanging van de ooglens neemt af en de ooglens wordt boller doordat hij niet meer plat getrokken wordt en door de oogdruk achter de lens wordt de lens ook wat naar voren geduwd en je kunt voorwerpen scherp afbeelden die wat dichterbij liggen.(bijvoorbeeld bij lezen). Als de spier ontspant trekt de ophanging aan de achterkant van de spier het geheel weer terug, de lens wordt platgetrokken en je kunt verder weg gelegen voorwerpen scherp zien. In de praktijk blijkt overigens alleen het voorste lensoppervlak te buigen.

Mensen en andere primaten kunnen goed accommoderen vergeleken met andere zoogdieren. Vergeleken met vogels als aalscholvers die een heel ander ophangingssysteem hebben weer niet. Ook vissen hebben een andere manier van accommoderen en een verschillende oogopbouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De lens van je oog is vervormbaar. De spiertjes die hier voor zorgen zijn de accomodatiespiertjes (of kringspieren), die zich rond de lens bevinden. Hierdoor wordt je lens boller of platter, en kan je oog scherpstellen op een voorwerp.

Toegevoegd na 40 seconden:
Ciliaire spier is een ander woord voor kringspier/accomodatie spier.

Toegevoegd na 41 seconden:
Ciliaire spier is een ander woord voor kringspier/accomodatie spier.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Deze vormverandering vindt plaats door een spier, namelijk de ciliaire spier. Deze spier bevindt zich 360 graden rondom de lens en is aan de lens verbonden door fijne radiair gerichte (zoals de spaken van een wiel) vezels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van opzij gezien bevindt de ciliaire spier zich boven en onder de lens van het oog. In de bijgevoegde bron kan je dit duidelijk op een afbeelding zien.

Deze spier zorgt voor verandering van de vorm van de lens: van plat voor het in de verte zien tot bol voor het dichtbij zien. Deze lensverandering wordt accommodatie genoemd.