Wat zijn dit voor beestjes in mijn haardhout?

Ze zijn héél klein, variërend van een halve millimeter tot 2 millimeter. Als ik een blok in het vuur gooi, komen er minimaal honderd uit. Ze lijken in of onder de schors te zitten. Ze kunnen niet vliegen en zijn bruinwit. Mijn hele houtvoorraad zit onder. Wat is het, en wat moet ik doen?

Toegevoegd na 3 uur:
Ze zijn echt heel erg klein - sommige niet groter dan een speldenprik. De ene heeft vleugels, de andere niet. Maar ze vliegen geen van allen. Ze hebben pootjes, en het zijn geen wormpjes. Ze lijken nog het meest op héél kleine fruitvliegjes. Houtmeel ligt onder de blokken waar ze inzitten. Er hangt een vreemd luchtje, een beetje muf. In sommige blokken lijken er wel honderden te zitten. Maar ik zie géén boorgangen, tunnels, of iets van die aard.

Toegevoegd na 3 uur:
Zie voor foto's: http://www.goudswaardtekst.nl/goeievraag

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
3.5K
Amadea
10 jaar geleden
Op dat filmpje zie ik qua beesten alleen twee vliegen. Een macro foto zou handiger zijn....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat gaat helaas niet lukken. En het zijn géén vliegen, maar de grootste exemplaren van de beestjes. Er zitten ook heel veel kleinere op, maar die zie je niet op de camera :(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Houtwormen denk ik, de volwassen kevers zijn bruin, terwijl de larven wit gelig zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Houtwormen zijn het ook niet. De allerkleinste hebben ook pootjes!

Het beste antwoord

Ik zie het niet goed, is er een macro optie op het opname toestel? (close-up)
De kleur lijkt op termiet, die komen officieel niet voor in Nederland, maar ze worden wel steeds meer gesignaleerd. Kevers leven niet in groepen al komen ze wel in grote getale voor. Als u ze samen ziet werken of zelfde loopbanen en kruipgaten gebruiken en ze lijken meer op mieren dan kevers dan zou ik toch een specialist of ongedierte-bestrijding inschakelen halen. Wellicht dat een gemeente hier ook hulp in kan bieden.
Tot nu toe weghouden bij het huis, houten meubelen en al het andere hout wat u lief is.