Wat is het verschil van bloed geven en bloed krijgen?

Bv iemand met de bloedgroep O mag aan iedereen bloed geven maar alleen van een O bloed krijgen.Maar als die persoon bloed geeft en krijgt word er toch in beide gevallen zijn bloed gemend met die van een ander dus waarom mag hij wel bloed geven aan iemand met de bloedgroep A maar niet krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

Ik snap de verwarring want, O+A is niet hetzelfde als A+O
Dat is met rekenen wel zo, maar met bloedgroepen gaat dit niet op.
A+O geeft geen probleem
O+A wel
Dit heeft te maken met de reactie van het ' ontvangende' bloed.
Kort komt het hier op neer.
A krijgt O, in O zitten geen stofjes die problemen veroorzaken.
O krijgt A, in A zitten wel probleem stofjes.
Hoop dat het nu wat duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt nu snap ik het.

Andere antwoorden (3)

Als die persoon bloed geeft wordt zijn bloed alleen vermengt met de ontvanger (dus zijn 0 met diens A bijvoorbeeld). In dat geval gebeurt er niets.

Als die persoon met 0 bloed krijgt van iemand met 0 gebeurt er ook niets, maar dat vermengt natuurlijk wel.

Je zit dus fout met je aanname dat bloed wat je GEEFT vermengt wordt in JOUW lichaam want dat is hetgeen wat soms fout gaat.

Als het fout gaat maakt jouw lichaam antistoffen tegen het ontvangen bloed en dat gaat dan klonteren met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen O-negatief kan met elke andere bloedgroep gemengd worden. Elke andere bloedgroep kan alleen bij gelijke bloedgroep gedoneerd worden.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is gewoon een voorbeeld.
jc54
11 jaar geleden
Nee, dat is de realiteit.
Ik ben zelf donor. Mijn O+ kan alleen bij O+. Het A- van mijn buurvrouw kan alleen bij A-. Het O- van mijn vrouw kan bij elke bloedgroep gevoegd worden. Als zij bloed moet krijgen, moet het O- zijn.
Bloed geven en bloed krijgen gebeurt niet tegelijk.

Van iemand die bloed geeft (zelf ben ik donor) gaat zijn bloed in een speciaal bloedzakje à 500 ml eerst allerlei tests ondergaan voordat het aan iemand anders elders wordt gegeven.
Er vindt dus helemaal geen vermenging plaats tijdens een donatie. Een donor zal dus nooit last krijgen van nadelige reacties.
Het lichaam van een donor vult het volume afgetapte bloed binnen enkele minuten aan (gewoon door te drinken), en de bloedcellen binnen enkele weken, gewoon door nieuwe bloedcellen aan te maken.

En dan het probleem van de bloedgroepen, wat véél ingewikkelder is dan alleen A, B, 0 en + of -, maar voor het gemak laat ik het bij een heel eenvoudig uitleg.
De rode bloedcellen van ieder mens worden herkend door de eigen lichaam door eiwitten op hun oppervlakte die 'antigenen' worden genoemd. Je hebt twee soorten antigenen (zie ook de afbeelding):
- Het AB0 systeem. Dat betekent dat je bloedcellen kunnen óf alleen het A-antigeen hebben (dan heb je bloedgroep "A"), óf alleen het B-antigeen (bloedgroep "B"), of allebei (bloedgroep "AB"), of geen van beide (bloedgroep "0")
- Het Rhesusfactor. Dat is een aparte antigeen die je wel of niet kan hebben, en onafhankelijk is van AB0. Als je het hebt, dan ben je Rh+, en als je het niet hebt, dan ben je Rh-.

En dan heb je alle mogelijke combinaties van A, B, AB en 0 met + en -, uiteraard (A+, A-, B+, B-, AB+, AB-, 0+ en 0-)

Je lichaam reageert niet tegen je eigen antigenen, dat is logisch, maar wel tegen antigenen die je normaal gesproken niet in je bloed zitten.
Dus als je bloed krijgt waarin bloedcellen zitten met antigenen die vreemd zijn, dan zal je lichaam hiertegen reageren.

Dat verklaart waarom mensen met AB+ bloedgroep, bloed kunnen krijgen van iedereen (hun bloedcellen bezitten alle antigenen, dus hun lichamen reageren tegen niets)
Integendeel, AB+ mensen kunnen bloed geven alleen aan AB+ mensen.

Mensen met 0- (dat ben ik, bij voorbeeld) worden ook "universele donor" genoemd, omdat hun bloedcellen geen antigenen bevatten, dus zal niemand hiertegen reageren.
Nadeel is dat ik kan alleen bloed krijgen van mensen die ook 0- zijn.

Mensen die ooit bloed hebben gekregen mogen geen bloed doneren, omdat er geen zekerheid meer is of hun bloed andere antigenen kan bevatten.

Check ook de links voor een nog uitgebreider uitleg.