Waar kun je DNA vinden in bloed?

Ik weet dat er geen DNA in rode bloedcellen zit. Maar waar dan wel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
8K

Antwoorden (1)

DNA zit in alle cellen in je lichaam die een kern hebben. Rode bloedcellen hebben die inderdaad niet en bevatten dus geen DNA.
Witte bloedcellen hebben wel een kern, dus bevatten ook DNA.
Verder heb je in je lichaam nog heel veel cellen waar een kern in zit. Huidcellen, haarzakjes, wangslijmvlies...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Het DNA wordt inderdaad uit de witte bloedcellen gehaald. Zie:
http://www.brca.nl/FAQ/Wachttijd-uitslag-DNA-test
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord, hoor! +
Even ter aanvulling: DNA zit niet alleen in de kerncellen, ook in mitochondriën zit DNA... maar rode bloedcellen verliezen ook hun mitochondriën, dus daar kan je ook geen DNA vinden.