Onze cellen zijn energiefabriekjes die continu van zuurstof moeten worden voorzien om hun werk te kunnen doen. Alleen met zuurstof kan de cel in leven blijven. Een cel kan tientallen minuten zonder zuurstof doordat hij in staat is over te stappen op een ander soort verbranding. In plaats van zuurstof verbrandt de cel dan glucose. Maar ook als de glucose op is en er geen nieuwe zuurstof wordt aangevoerd door de bloedvaten, sterft de weefsel af en gaat men zoals dat heet doorliggen. Gelukkig heeft een gezond lichaam een intelligent regelsysteem dat signalen opvangt als het lichaam te lang stilligt. Iedereen is wel eens wakker geworden met een slapende arm of slapend been. De tintelingen die je dan voelt, zijn het gevolg van het langdurig afsluiten van de bloedtoevoer. Van de tintelingen word je wakker, maar het hele proces van afsluiten is al veel langer aan de gang. Het regelsysteem zorgt er dus voor dat het lichaam op tijd een beweging maakt om zuurstof voorziening mogelijk te maken, ook tijdens de slaap.

(RJ)

Bron:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij gebrek aan bloedtoevoer omdat ie door een vreemde houding belemd heeft gezeten.

Toegevoegd na 10 minuten:
Oeps! belemd is beklemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijn lijk doordat een der ledematen afgeklemd is geweest en de bloedtoevoer sterk verminderd is. Als je die beklemming opheft en het bloed kan weer ongehinderd stromen,onstaat het fenomeen,dat we een slapend been noemen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is gewoon omdat de ader gedeeltelijk afgeklemd is, er stroomt nog altijd bloed maar minder goed. Het kan geen kwaad maar is wel een vervelend gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slapende ledematen – Hoe ontstaat een slapend lichaamsdeel?

Slapende ledematen ontstaan door een (tijdelijke) slechte doorbloeding van een lichaamsdeel. Door het afknellen van een lichaamsdeel worden elektrochemische pulsen niet goed doorgegeven van en naar de zenuwen. Hierdoor verliezen de hersenen (deels) het contact met dit lichaamsdeel. Door het gebrek aan bloed wordt het lichaamsdeel slap. Het excentrieke tintelende gevoel dat volgt is de gewaarwording van de hersenen dat bepaalde zenuwen geen informatie doorgeven en andere zenuwen juist heel veel. Het is dus een signaal aan de hersenen dat je je houding moet veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kan er 2 oorzaken zijn.

De 1e is al uitvoerig besproken hier.

De 2e kan zijn omdat de ledemaat moe is. En hij in een bepaalde slaap toestand komt waardoor het fysiologisch proces veranderd (bloed, zuurstof, spieren, enz). Zo wie zo het teken aan je geest om hier aandacht aan te geven. Maar ook om rust te ervaren zodat het eventjes kan... rusten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk maar eens bij deze, gelijke, vraag...