Wat is het gevolg als glucose in de cel niet omgezet wordt in zetmeel? Dan wordt de osmotische waarde hoger en de cel voller maar waarom is dit slech

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
planten zijn daartoe wel in staat, eg aardappel. Antwoord zou ik zo ook niet kunnen geven...

Antwoorden (2)

Zetmeel is niks anders dan glucose aan elkaar gekoppeld, even als reactie op de reacties van de vraag.

Voor de rest spat een cel op een gegeven moment uit elkaar als er te veel water inzit.
Plantaardigecellen barsten niet open omdat ze een Celwand hebben.

Zie de bron ook nog even daar staat nog wat extras op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de osmotische waarde van de cel stijgt, gaat de cel extra vocht aantrekken. Dan wordt die cel inderdaad voller. Het kan aardig rekken, maar er is een grens aan. Op een gegeven moment gaat die cel stuk. Dan functioneert hij dus niet meer. Als dit op grote schaal gebeurt krijg je problemen met allerlei lichaamsfuncties. Wanneer de hersencellen opzwellen komt daar nog het probleem bij dat er in je schedel nauwelijks ruimte is om te zwellen. De druk in je hoofd wordt dan te hoog, je hersens raken bekneld en kunnen niet meer van voldoende zuurstof voorzien worden. Met alle gevolgen van dien!