Hoelang kunnen eieren van een eend zonder hun moeder?

hoi, ik heb even een vraagje, namelijk:
Komt de moeder eend nog terug op het nest na anderhalve dag afwezigheid?
We hebben een paar dagen geleden een eendennest in onze tuin ontdekt, maar nu is de moeder al bijna 2 dagen weg van het nest waar maar liefst 13 eieren in zitten. Toen we keken was ze plotseling weg en is tot nu toe nog niet terug gekomen.
Weet iemand toevallig hoe lang de eieren zonder warmte/moeder kunnen en wat wij nu verder moeten doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
6.5K

Het beste antwoord

Uit jou vraag blijkt niet of de moeder al een tijd aan het broeden was, of er nog met regelmaat een ei bij legt.

Als ze al een tijd op de eieren heeft gezeten, en deze dus al bebroed zijn, dan is het inderdaad verkeken zaak, als er morgen echter 14 eieren liggen, dan kan ze er nog wel een paar bijleggen, en dan pas beginnen met broeden.

Ze leggen namelijk eerst de eieren, en gaan dan pas broeden.
Als ze gelijk vanaf het eerste ei zouden gaan broeden komen de eerste kuikens uit als het laatste ei gelegd wordt.

Je hoeft dus niets aan de eieren te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Theo heeft de zaak prima uiteengezet. Zelf een volledig nest uitbroeden lukt je zeker niet en als het wel zou lukken zou je 13 hulpeloze eendenkuikens moeten grootbrengen. Daar heb je een dagtaak aan en dan nog mis je de nodige vaardigheden die alleen een eendenmoeder heeft. Nest met rust laten dus en komt de moeder niet meer terug, dan is het heel jammer voor de eieren.

Andere antwoorden (1)

dit lijkt mij een verloren zaak,reeds twee dagen zonder eend die zit te broeden,dit lijkt mij niet haalbaar.
fremar