Is er een systematiek in het zingen door merels?

Merels zingen allemaal anders. Vaak hoor je een frase meerdere keren door één dezelfde merel herhaald worden. Ook gebruiken ze in hun melodieën toonafstanden volgens onze westerse 12-toonsverdeling, wat ik ook bijzonder vind.

Is hier wel eens onderzoek naar gedaan? Wie kan wat meer vertellen over de opbouw van het 'repertoire' van een merel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante vraag, vooral in verband met ons 12-toonstelsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou een merel in landen waar mensen muziek heeft die microtonale toonstelsel, zoals het 24-voudige kwarttoonstelsel, dit ook overnemen in zijn zang...

Antwoorden (5)

van merels zou ik het niet kunnen zeggen, maar bij koolmezen is er wel onderzoek naar gedaan.
ook bij kraaien is het wel onderzocht.
het bleek dat er echt plaatselijke "dialecten" zijn.
zet een zeeuwse koolmees in groningen, en de groningse mezen kijken verbaasd op.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) "Wa 'n snakker" denken ze vast...
Rieneke1
13 jaar geleden
:))
Merels leren hun zang in principe van elkaar ; zoals de ouderen zongen, piepen de jongen, zogezegd, maar dan letterlijk. Grappig genoeg kunnen ze ook andere 'talen' leren, als ze die maar vaak genoeg horen. En ja, ze praten elkaar ook letterlijk 'na' tijdens over-en-weer-gesprekken.

Ook zijn er merels bekend die in hun repertoire het geluid van een mobiele telefoon hebben opgenomen. Ook kunnen ze geluiden van andere soorten vogels of zelfs sirenes aanleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Klopt! Ik heb in een buurtje gewoond waar een oude dame 2 papegaaien en een zomervolière houd. Een van de papegaaien hield zich voornamelijk bezig met het produceren van elektronische geluiden, zoals een van een huistelefoon die hij steevast deed. Een zomer viel me op dat een merel dit voor een deel had overgenomen.
Ik zal het nog sterker vertellen. Ik heb zo'n wake-up light waarbij je dus wakker wordt doormiddel van het licht en uiteindelijk ook van fluitende vogels. Nu slaap ik altijd met mijn raam open en inmiddels hebben merels buiten de 'songtekst' overgenomen. Resultaat: ik wordt veels te vroeg wakker van merels die mijn wekker nadoen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's sterk! :)
In mijn jonge jaren had ik verkering met een boerendochter en ik overnachtte daar nog al eens op de boerderij. Dat hield ook in s'morgens buiten wassen onder de pomp zo omstreeks een uur of 7. Die pomp maakte een erg irritant geluid dat je door merg en been ging!
Maar tijdens de zomermaanden was er altijd iemand, die vóór ons gebruik maakte van de pomp,zo om een uur of 6. Na diverse mislukte pogingen om de onverlaat te pakken te krijgen, lukte het mijn toenmalige a.s. schoonvader de dader te betrappen en...je raadt het al idd een merel die pontificaal op de pomp het geluid er van imiteerde.
Trouwens die merel werd door deze mensen geen merel, maar gieteling genoemd. Is deze benaming bekend?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hee, da's een leuk verhaal! En wat een apart woord, die kende ik nog niet, gieteling. Ergens op het internet worden diverse herkomsten geopperd, een ervan die voor mij aannemelijk klinkt is het verband met git (in gitzwart).
Zang
Voor merelmannen is zang het belangrijkste instrument om hun territorium te verdedigen en om vrouwtjes te lokken. Ze leren hun soortspecifieke zang door te luisteren naar hun soortgenoten. Hun repertoire is groot, de akoestische structuur van hun zangstukken zeer herkenbaar. Het eerste gedeelte van een lied bestaat uit fluitachtige elementen met relatief lage tonen, direct gevolgd door een tweede deel dat zachter is en een hogere toonhoogte heeft. Dit lied herhaalt het mannetje meerdere keren, met korte tussenpauzes. Ripmeester analyseerde de zang van merelmannen in de stad en in het bos en vond een aantal opmerkelijk verschillen.

De structuur van de liedjes en de duur van de pauzes bleek in de stad korter dan in het bos. Dat komt in de eerste plaats doordat de dichtheid van territoriale merels in de stad hoger is. Hierdoor zijn zij genoodzaakt zich meer en intensiever te laten horen. Daarnaast speelt de tijd van het seizoen een rol. Omdat het in de stad warmer is, begint daar het broedseizoen eerder en vertoont de merel dus ook eerder territoriaal gedrag.

Ook de toonhoogte van de liedjes varieerde tussen de populaties. De meest waarschijnlijke verklaring hiervoor is het verschil in achtergrondlawaai waarmee de bos- en stadspopulaties te maken hebben. Vooral in de lage tonen is het geluid in stedelijke gebieden veel sterker. Het door mensen geproduceerd lawaai ligt bovendien in hetzelfde toonhoogtebereik als het eerste gedeelte van de merelliedjes. Stadsmerelmannen hebben hun toonhoogte verhoogd, waardoor zij beter hoorbaar zijn.

meer info via de bron.

een toontje hoger of lager.... vanuit mijn eigen 'nestje' is en blijft het gewoon heerlijk om naar een concert te luisteren en hiermee de dag te starten :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laatste regels vertellen precies waar het over gaat... +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oef! naar welke vogel heb jij vanmorgen/vannacht geluisterd Bas? was het een late of een vroege vogel?
:OP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje van beide (zucht/kreun) - wat brak nu, vanavond weer werken...
Het ritme van de merels herinneren me hoe het ook al weer zit... ;)
Nu zijn ze even stil hier, en zijn het de duiven die vreemde kreungeluiden in mijn bosje maken. Ik probeer er maar even niet aan te denken wat ze precies aan het doen zijn ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHA houtduiven, niet echt subtiel in niets niet eigenlijk, maar op het moment flink losgeslagen idd. (ze vallen weleens een tak lager ook haha lompe beesten) keep the focus on the blackbirds :OP
(kan je misschien tussendoor even een uiltje knappen)