weet iemand leuke niet moeilijke proefjes voor in de klas te doen?

liefst proefjes met water

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.9K

Antwoorden (8)

een regenboog maken met een prisma in een bak met water
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Glas water helemaal vullen. Ansichtkaart erop leggen.
En dan omdraaien. Het glas loopt niet leeg, ook al houd je het op zijn kop!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bak met water vullen en een prop papier vastplakken in een glas. Doe het glas op zijn kop in de bak. Haal hem er weer uit, de prop is niet nat geworden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Experimenteer met dingen die blijven drijven en zinken. Das leuk.( vond ik altijd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op deze site staan enkele leuke !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Proefjes met water!

Je hebt vast wel eens een lavalamp gezien! Deze kun je nu ook heel gemakkelijk thuis zelf maken.

Nodig:

- Water

- Olie

- Zout

- Een glas

Doen:

1. Schenk het glas halfvol met water.

2. Schenk het glas vervolgens halfvol met olie.

3. Wacht tot je duidelijk één laag water en één laag olie ziet.

4. Gooi er zoutkorrels bij en je ziet dat het zout langzaam in belletjes naar beneden zinkt.

Hoe kan dit?

Zoals je ziet mengen olie en water niet met elkaar. Olie is een stuk lichter dan water. Hierdoor blijft de olie op het water drijven. Je ziet duidelijk twee verschillende lagen.

Zodra je zout in het glas gooit gooit blijft deze aan de olie vastplakken. Dit wordt dan een soort olie-zout-mengsel.

Het zout is wel zwaarder dan de olie. Hierdoor valt het mengsel van olie mét zout naar beneden! Zo kun je dus je eigen lavalamp maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drie bakjes, 1 met heel warm water, 1 met koud water en 1 op kamertemperatuur. Je steekt vervolgens 1 vinger van de ene hand in het warme water en 1 andere vinger van de andere hand in het koude water. Na 1 minuut steek je beide in het water op kamertemperatuur. Je 'warme' vinger registreert het water als koud, de 'koude' vinger als warm. Je zintuigen worden voor de gek gehouden!

Je pakt een fles met een dop, slaat wat gaatjes aan de onderkant erin met een spijker. Dan vul je de fles met water. Als de dop erop zit, komt het water er aan de onderkant niet uit. Draai je de dop open, dan begint het water te stromen. Het water wordt tegengehouden door de luchtdruk.

Je neemt een bord met water. Daar zet je een kaarsje in. Dan zet je een potje over het kaarsje. Het water stijgt omhoog in het potje en wordt uit het bord getrokken. De kaars verbruikt 'lucht', waardoor de druk daalt.

Daarnaast kun je proefjes doen met drijvende en zinkende voorwerpen in water (kurk, plastic, metalen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het hangt er ook een beetje vanaf wat het doel is van de proefjes. proefjes met een indicator en dan een drupje zuur/base erbij doen het erg goed want het water wordt dan bijv van kleurloos in één keer knalrood of van geel naar blauw.

fenoftalien is bijv zo'n indicator

ook leuk, is: twee vrij grote bakken vullen met water.
1x leidingwater omgevingstemperatuur, 1x bak goed gekoeld door er flink ijsblokken in te doen.

bak 1 zal koud aanvoelen als je je hand erin doet maar doe je je hand EERST in de ijsbak zal bak 1 daarna WARM aanvoelen
amigo