Is er ook suïcide in de dierenwereld?

Zo hoorde ik een tijd geleden over een necrofiele homofiele eend en dat er zelfs een boek aan gewijd is (De eendenman van Moeliker).
Tja, het verbaasde me. Zo verbaas ik me wel vaker over de dierenwereld. Maar goed, heeft iemand een antwoord op mijn vraag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

De wetenschap is verdeeld over de mogelijkheid dat dieren zichzelf van het leven beroven. Zelfmoord is immers een hele bewuste keuze. Dat betekent dat dieren dus ook in staat moeten zijn om die keuze te maken. Om die reden nemen sommige wetenschappers dan ook aan dat enkel heel intelligente dieren (honden, dolfijnen, etc.) in staat zijn tot een dergelijke actie. In de andere gevallen zou het meer gaan om een door instinct ingegeven drang of een ongeluk.

De lemmings zijn een goed voorbeeld van het laatste. De populatie van deze knaagdieren kan heel snel afnemen. De reden? De dieren springen massaal van kliffen af, hun dood tegemoet. Lang werd dit bestempeld als suïcidaal gedrag. Maar dat is niet zo. Uit onderzoek blijkt dat de lemmings wanneer ze in grote groepen plotseling moeten verkassen soms per ongeluk over de rand van de klif vallen. Hoe de mythe van de lemmings kon ontstaan? Een documentaire van Walt Disney bestempelde de diertjes als zelfmoordenaars en van dat imago komen de lemmings moeilijk los.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

hier staan al heel wat antwoordjes:
http://www.goeievraag.nl/vraag/dier-soort-zelfmoord-plegen.4805

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.goeievraag.nl/vraag/dieren-bewust-zelfmoord-plegen.40488
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn dieren die zich massaal in zee storten als er teveel van zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lemmingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een fabeltje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een hoax uit de jaren vijftig, waar wonder boven wonder nog steeds mensen in geloven. http://www.snopes.com/disney/films/lemmings.asp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Iklieg: Hoezo + ? Het antwoord klopt niet, want het is niet waar... Wat is er dan goed aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen fabeltje dat lemmingen massaal dood gaan, het werkt alleen even iets anders. Lemmingen gaan een bepaalde richting op, komen ze bij water dan gaan ze erin en proberen deze rivier dan over te steken. aan de andere kant vervolgen ze hun tocht. Komen ze echter bij de kust (en in de landen waar ze voorkomen is dit veelal een hoge klif of iets dergelijks) dan stoppen ze. Echter omdat het vaak 10 tot 100 duizende tegelijk zijn die de tocht maken komt er een enorme ophoping van lemmingen. En de aankomende lemmingen drukken dan diegene die aan de rand staan door. Zo vallen er duizenden in het water, en als dat gebeurt dan volgen ze hun instinct. En dat is dus proberen de overkant te halen, niet terug dus. En aangezien het maar kleine beestjes zijn raken ze al snel uitgeput en verdrinken ze. Dus het is een fabel dat ze massaal zelfmoord plegen, het is domme pech en een sullig instinct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies Meesleepbeest. Helemaal juist vertelt. Er zijn zo meer dieren die dat doen en waarbij er dan vele omkomen. Ik heb daar een keer een programma over op National Geografic gezien. Erg interessant... Maar inderdaad geen zelfmoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier ook een leuk lemming filmpje http://www.youtube.com/watch?v=VWuiGWkd7mM&feature=fvw
Niet volgens The New Scientist;

" Do Animals Commit Suicide? A Scientific Debate' is de kop boven een deftig stuk in Time Magazine. The New Scientist besteedt een kort maar krachtig stuk om uit te leggen dat
dat een krankzinnig artikel is over een domme vraag.
Om te beginnen zouden dieren een zekere mate van zelfbewustzijn moeten hebben om zichzelf van het leven te kunnen beroven. Misschien, zegt de New Scientist, is er iets van zelfbewustzijn in de grote aapachtige, in dolfijnen en olifanten. En mogelijk ook bij sommige vogels. Maar er is geen enkel bewijs dat ooit een dier zichzelf het leven heeft benomen. Zeker katten en honden niet, die weten niet eens wat ze zien als ze in de spiegel kijken. Een brug in Schotland staat bekend om het feit dat er meerdere honden vanaf zouden zijn gesprongen, maar dat zegt iets over de brug.
Dat wij denken dat dieren soms om de dood van mensen rouwen ligt aan onze ijdelheid en niet aan de dieren.
Er is een dier dat in zekere zin zelfmoord pleegt: een bepaalde Japanse spin. Die staat haar jongen toe dat ze haar opeten.
En begin nou niet over lemmingen "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prima antwoord! +1
Volgens onderstaande link zijn die er inderdaad. Doodhongeren schijnt favoriet te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel dieren geen besef hebben van hun eigen sterfelijkheid, en je daarom dus feitelijk niet van zelfmoord kunt spreken, voelen heel oudeof gewonde dieren vaak wel aan dat het zo niet langer wil, stoppen met eten en drinken en kruipen in een hoekje om rustig te sterven.

Feitelijk beschikt ook de mens over dit vermogen om als het op een gegeven moment genoeg is, gewoon te verkiezen niet meer te eten. In de moderne wereld steken we daar echter in de regel een stokje voor, maar dat is een heel andere discussie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dolfijnen hebben wel het besef van leven en dood en hun sterfelijkheid, iedergeval tuimelaars en orka's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wéten we dat of dénken we dat te weten ?;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is wetenschappelijk bewezen, een tijdje terug op Animalplanet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, dank je. Eens kijken of ik er iets over kan vinden.
Het schijnt,dat draachtige konijnen hun embryo weer in hun lichaam kunnen laten oplossen,als de populatie te groot is. Maar of je dat tot suïcide mag rekenen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn vrouwtjesspinnen die hun mannen opeten na de seks, dan is vrijen toch een soort van zelfmoord.

Ook veel darren (mannelijke bijen) sterven in een poging de koningin te bevruchten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een keer een docu gezien over valken (volgens mij) en het vrouwtje overleed, waarna het mannetje zichzelf tegen te rots aanvloog (uit liefdes verdriet) omdat ze altijd in paartjes leven. Het mannetje kon niet leven zonder het vrouwtje.