Waarom smaakt lauw/warm water anders dan koud, fris water?

Is dit gewoon een vorm van gewenning?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4.1K

Het beste antwoord

Kou verdooft je smaakpupillen waardoor je smaakvermogen afneemt. Bij lauwe temperaturen functioneren je smaakpupillen optimaal waardoor je de stoffen in het water (bijv. Kalk) beter proeft. Denk ook maar aan bier of sterke drank: bier wordt altijd koel gedronken en sterke drank met ijs; hierdoor wordt het neutraler van smaak en smaakt het vaak lekkerder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Inderdaad, +
Bovendien wordt de "smaak" van koud water gecombineerd met de sensatie van kou, waardoor het geheel een andere smaaksensatie geeft.

Andere antwoorden (2)

Hoe warmer hoe meer aroma's die vrij komen. Wij smaken ook via onze neus.
Dit kan je testen door een jus van vlees te eten terwijl je uw neus toe houd, waardoor de smaak bijna verdwijnt en met je neus open waardoor de volle smaak naar boven komt.
Als je nu koud water drinkt dan komen er minder aromas in je neus waardoor je minder smaakt, drink je nu warmer water dan komen er meer aroma's vrij die in je neus terecht komen met meer smaak tot gevolg.
Ook zal de koude je smaakpapillen beinvloeden.
Eten en drinken met de neus dicht geknepen en je zult begrijpen wat ik wil zeggen
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
water heeft over het algemeen geen smaak. Het koude geeft alleen een soort fris gevoel. Je merkt het verschil zo duidelijk omdat het ene dichter je eigen lichaamstemperatuur ligt dan de andere temperatuur. Mensen ervaren het koude water als lekkerder omdat mensen nu eenmaal meer houden van een frisse smaak. Ook heeft het te maken met het verdwijnen van stoffen. Net als met melk. Koude melk is fris, dit is omdat het een beetje zurig is. Als het wordt opgewarmd en daarna weer afgekoeld kun je merken dat het zure eruit is. Met water werkt dit ook zo, al is het natuurlijk de bedoeling dat water pH-neutraal is