Als je een insect "half" dood slaat, vergaat deze dan van de pijn?

Soms sla ik een insect "half" dood. Maar dan zie ik hem alleen nog met zijn pootjes bewegen... Dus vroeg ik me af vergaat deze dan ook van de pijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
5.7K

Antwoorden (4)

Ik zou zeggen van wel, omdat als je ons halfdood slaat we ook van de pijn vergaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergaan van de pijn in heel erg pijn leiden ja, eraan sterven, nee, de kans is groot dat deze het niet overleeft, maar er zullen er ook zeker zijn die het wel overleven. Het hangt er maar net van af hoe ernstig je ze raakt, maar dat ze pijn hebben is zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee naar alle waarschijnlijkheid voelen insecten geen pijn.
voor pijnbeleving heb je een centraal zenuwstelsel nodig, en dat hebben ze niet.
ze zullen wel doorhebben dat er iets niet klopt, maar hoe ze dat ervaren kunnen we niet weten.
het zal geen ingewikkelde emotie zijn, dat is zeker.
Rieneke1
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
ook hier geen bron :)
ik gebruik zeer zelden bronnen, ik geef zo goed als altijd antwoord vanuit wat ik weet of denk te weten.
soms zoek ik er nog wel eens een link bij, achteraf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pijnbeleving hangt nauw samen met het bewustzijn. Hoe groter het bewustzijn hoe intenser de pijnbeleving. Een insect heeft bijna geen bewustzijn, die worden voornamelijk gedreven door instincten. Hij zal er idd weinig van voelen, maar bewijzen zijn er niet van, dus rieneke zal hier geen bron van kunnen vinden. Over de vraag of kreeften iets voelen als ze levend in een pan met kokend heet water wordt gegooid is ook nog steeds geen goed antwoord gevonden en dit is echt vrij nauw onderzocht door verschillende wetenschappers.
Rieneke en alle anderen die van mening zijn dat Insecten geen pijn voelen en dat daar zelfs geen bewijzen voor te vinden zijn dat ze iets kunnen voelen,hé Mar?:
Vraag eens aan de mannen wat zij zagen toen deze mannen als jongetjes in de zomer met een vergrootglas mieren,vliegen,en andere insecten met de zonnestralen via het vergrootglas in brand staken?
En wat spinnen doen als zij op een hete plaat worden gezet?
Ik zal je het antwoord nu zeggen:
In het begin krimpen de mieren en vliegen ineen van de pijn,terwijl de mieren zelfs piepen daarbij,te vergelijken met schreeuwen.
Een spin rent zeer hard om met haar poten zo weinig mogelijk de hete plaat te raken en ook zij piept dan,alvorens met ingetrokken pootjes op de buik te blijven liggen en dood te gaan.
Dit is volgens mij bewijs genoeg dat ook deze beestjes wel degelijk pijn kunnen voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste antwoord! Helaas kan ik nog niet op je stemmen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel insanity.