Zou het mogelijk zijn om het hoofd van een mens op een ander menselijk lichaam te zetten

Misschien beetje vreemde vraag maar ik vroeg me laatst af of het mogelijk was.

Als je bijvoorbeeld 2 personen hebt waarbij de ene verlamd is (maakt niet uit in hoeverre) en de andere heeft nog een prima lichaam maar is hersendood.

Zou het kunnen om het "goede" lichaam met het "goede" te combineren.

En mag dit theoretisch kunnen, heeft die nieuwe persoon dan het bewustzijn van de persoon die verlamd was?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Het beste antwoord

In de praktijk kan dat (nog) niet. Maar in theorie zou het neerkomen op een volledige lichaamstransplantatie.

De theorie: de patiënt zal na afloop de herinneringen van "goeie" hoofd bij zich dragen. Of z'n nieuwe lichaam ook functioneert is vooral afhankelijk van de oorzaak van de verlamming. Als dat aan z'n oude lichaam lag, dan heeft hij nu geen verlamming meer. Maar als die oorzaak in die "goeie" hersenen zelf lag, dan is z'n nieuwe lichaam ook verlamd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Kleine onderdeeltjes worden wel getransplanteerd,maar complete hoofden kan je wel vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat gaat niet lukken. Ik denk dat sowieso de zenuwbanen die langs je ruggegraat lopen zo complex zijn dat niemand die aan elkaar gaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige onderdelen kunnen inderdaad wel getransplanteerd worden, maar echt een heel hoofd aansluiten op een ander lichaam zit er voorlopig nog niet in.
Dit is hoe ver ze nu zijn, zie link
http://video.nl.msn.com/watch/video/spanjaard-krijgt-nieuw-gezicht/5c8pi8o9
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een keer getest met apen, die zijn een beetje hetzelfde als mensen.

Het lukte om de hoofden te wisselen, maar de apen bleven maar een paar minuten in leven na het einde van de operatie. Maar het is wel mogelijk, voor een korte tijd...

Wanneer je het hoofd van een verlamde en een hersendode wisselt, zal de persoon met het nu ''goede'' lichaam niks kunnen doen. De operatie neemt namelijk uren in beslag, en in die tijd zijn al veel weefsels en cellen van het ''hersendode lichaam'' afgestorven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat nu nog niet lukken. Wel gezichten en andere onderdelen van het lichaam. Je zit zoals gezegd, met die zenuwbanen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het misschien wel kan.
Twee hoofden is al gelukt bij honden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Professor Demichov deed zulke expirimenten
Of het ethisch verantwoord is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat nu niet lukken en hoop dat het nooit zal lukken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat zeker niet lukken. Daar zijn de meeste antwoordgevers het over eens. En nu de echte reden waarom: afstoting (http://en.wikipedia.org/wiki/Transplant_rejection ). Het lichaam zal lichaamsvreemde elementen aanvallen en afstoten. Dus een hoofd van de ene mens op het lichaam van de andere zal gruwelijk gaan mislukken....