Waarom is 21-6 de langste dag (toelichting?

de dagen er na tot 28-6 zijn even lang,geen minuut eerder licht of donker

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Er word gezegd dat 21 juni het begin van de zomer
de langste dag is.
En dan de langste dag qua licht.
De zon gaat elke dag een paar minuten later onder, in de winter gaat de zon dus iedere keer steeds eerder onder.
Op 21 juni gaat de zon het laatst onder.

Maar dat 21 juni de langste dag van het jaar is, dat is niet waar.
De langste dag van het jaar is 31 oktober
als we van zomertijd naar wintertijd gaan.
Waardoor er 25 uur in een dag zitten.
Omdat de klok 1 uur achteruit gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lang verhaal kort..
De aardars staat scheef tov de baan om de zon. Hierdoor is het op het noordelijk halfrond zomer als het in het zuideliujk halfrond winter is. Dit bepaald ook dat de zon in bepaalde tijden van het jaar hoger aan de hemel komt, en de dagen langer worden: Als de bovenkant van de aardas 'richting de zon' wijst, dan heb je langer dag omdat eenrelaytief groot deel van het nboodelijk halfrond beschenen wordt.

Voor een complete uitleg zie bv zonnewende op internet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Per dag is de zonsopkomst en ondergang 2 tot 3 minuten later of eerder. Er is dus wel degelijk verschil. Kijk maar eens in een zons opkomst en ondergang tabel dan kan je het precies zien hoe dat werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
21 juni is toch echt de langste dag, gemeten als de tijdsduur tussen zonsopkomst en zonsondergang.

De dagen daarna zijn al korter.

Rond 21 juni is het verschil echter zo klein, dat je dat alleen maar ziet als je ook de seconden meeneemt. Wanneer je afrondt op hele minuten, zie je inderdaad geen verschil.
Cryofiel