Weet een kip het wanneer haar eieren bevrucht zijn?

Een kip legt regelmatig eieren.
Broedt een kip op alle eieren, ook de onbevruchtte?
Of weet een kip het als een ei wél bevrucht is en broedt ze dan alleen specifiek op de bevruchtte eieren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
12.9K

Het beste antwoord

ja een kip broedt ook op onbevruchte eieren, dus ik ga er dan vanuit dat een kip niet weet wanneer een ei is bevrucht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Kippen hebben net als andere vogels verschillende seizoenen, ruien, broeden en weer ruien.
In de broedtijd word een kip aan de onderkant bij de borst kaal. Zo komt het warme vel van de kip meteen in aanraking met de eieren, De veren die er anders zitte isoleren de belangrijke warmte anders weg.
Met alle bijkomstigheden in die tijd komt ze ook een haan tegen.
De haan bestijgt vervolgens de kip (Ja hanen zijn ook echte heren, althans die van het soort hoender, niet te verwarren met die hanen die je in de sportschool tegenkomt of in het weekend voor de deur van de disco)
Als de kip dan een leuk nestjes heeft van een onevenaantal eieren (mijn lievelingskip heeft me jaren 2 nestjes van dertien eieren per jaar gegeven)en lekker kaal is van onderen, dan gaat de kip broeden.
Het onevenaantal heeft te maken met de ruimte en het wachten met broeden tot het laatste ei is, zodat de kuikens (nestvlieders die bijna meteen op de loop gaan)zo snel mogelijk tegelijk geboren worden.
Van echt weten is op een enkel dier na (primaten, dolfijnen)echter geen sprake er wordt ook niet gediscuseert of er wel of geen paring plaats vind het moet en het gebeurd en veel wordt gestuurt vanuit het instinct.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kippen broeden zelfs ook wel op kalk- eieren (zeg maar nepeieren van kalk) die schuiven ze dan onder de kip en halen de echte weg tot het broedseizoen weer over is en de drang tot broeden afneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer een kip een ei of meerdere eieren heeft gelegd en deze worden niet weg gehaald, dan wordt de kip broeds daar zijn (volgens mij) geen bepaalde tijden voor. Winter, zomer herfst, maakt niet uit. Als de eieren blijven liggen wordt de kip dus broeds. Het broeden duurt ongeveer 21 dagen, daarna moet je de eieren onder de kip vandaan halen, want anders kan de kip zich dood broeden. De kip komt minimaal van het nest af en eet en drinkt daarom ook minimaal dus zolang de eieren in het nest liggen zal de kip blijven broeden.
Bij het uitkomen van de eerste eieren, verlaat de kip het nest met de kuikens en laat de achterblijvers die nog in het ei zitten en zelfs al piepen en /of de onbevruchte eieren achter.
Ze zal dus aanvankelijk wel alle eieren willen uitbroeden, maar weet precies het moment om het nest te verlaten om niet onnodig op onbevruchte eieren te blijven zitten.
Helaas geldt dat niet voor alle kippensoorten, sommige kippensoorten blijven maar broeden, ook al zijn er al kuikens uit, die komen dan in gevaar omdat ze geen eten en drinken krijgen.
Kippen zijn een van de stomste vogels die ik ken, maar misschien is dat er door de mens wel ingefokt, door als maar door te kruisen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een kip zal broeden op ELK ei, ook het kalk-ei wat je er onder legd. Een kip - trouwens elke vogel - kan zich 'doodbroeden' op een onbevrucht ei. Het komt immers nooit uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na een wilde nacht met de haan :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had ooit kippen met een buurman. Die was flauw van de haan, en heeft hem weg gebracht. De kippen bleven maar op de eieren zitten, die dus niet bevrucht waren.

Heel zielig vond ik dat....toen heb ik bevruchte eieren bij een andere buurman gehaald. Daar kwam maar een kuiken uit,
dat was een haan...eind goed al goed. Iedereen weer blij, behalve mijn buurman natuurlijk!

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb wel eens gehoord dat een kip niet gaat broeden als ze nooit een haan in de buurt heeft gehad, dus nooit bevruchte eieren heeft gehad. Maar dit heb ik van horen en zeggen.....weet het niet zeker.