De zeeën: komen er voor de soorten die uitsterven, niet gewoon andere soorten (en dan in dezelfde hoeveelheden?) voor in de plaats?

Soorten die tegen de giffen kunnen, en die de giffen (zonder ziek te worden) kunnen opnemen. Hoe zit 't dan met de mensen die die vissen gaan vangen en eten? De wereldbevolking groeit nog steeds hard, dus schadelijk lijkt 't niet te zijn.

Dit n.a.v. dit (deel van een) mailtje welke ik van de dierenpartij kreeg:

"4 November geeft Dos Winkel, internationaal beroemd onderwaterfotograaf en dierenbeschermer, een lezing [in Driebergen] voor leden van de Partij voor de Dieren. Een unieke kans om met deze bijzondere deskundige en boeiend verteller, en met elkaar, in gesprek te raken.

Het gebeurt allemaal onder water en “ver weg”. Niemand ziet het, maar de verwoesting die de mens in onze zeeën heeft aangericht is ongekend. Momenteel is nergens de natuur meer bedreigd dan onder water. Dos Winkel heeft het in zijn duik- en onderwaterfotografiecarrière allemaal zien gebeuren. Koraalriffen verdwijnen als sneeuw voor de zon – geen enkel rif is momenteel nog gezond – en mangrovebossen, de kraamkamers van honderden vissoorten, hebben plaatsgemaakt voor garnalen- en viskwekerijen. Vrijwel alle visbestanden ter wereld zijn min of meer ernstig overbevist en omdat we al generaties lang de zee als de grootste vuilnisbak ter wereld beschouwen, dumpen we alle mogelijke afval in zee, waaronder zeer giftige carcinogene stoffen. Deze stoffen worden door de zeebewoners opgenomen in hun vetweefsel. De overheid blijft roepen: “vette vis – supergezond”, maar ingewijden weten wel beter."

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (6)

Er zullen inderdaad andere soorten terugkomen. Probleem is, dat het tientallen miljoenen jaren kan duren voor die er zijn.

Nog een probleem is, dat die "aangepaste wereld" misschien niet een wereld is waarin de mens zich thuis zal voelen.

Overigens komen er steeds meer aanwijzingen dat de grote teruggang in biodiversiteit al is begonnen voordat de mens zich op het toneel begaf. De mens is dus niet de enige schuldige.

Wat niet wil zeggen dat ons aandeel verwaarloosbaar is - integendeel. De mens heeft een hoop vernietigt, en gaat daar nog steeds mee door. Er zijn een heleboel redenen om ons gedrag te beteren, zelfs als er ook natuurlijke redenen zijn voor een teruggang in soortenrijkdom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De diversiteit neemt af... Dus de open plaatsen worden opgevuld door de overige soorten... Zo is de natuur...

Het einde van de voedselketen stapelt de giften op... Wij dus...

Vette vis is zeer schadelijk idd, maar totaal geen vette vis ook... Er ligt een optimum van één keer een portie per week... en geen paling want die is bijna chemisch afval...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar er een gat valt in een ecologisch systeem wordt dat meestal weer opgevuld, maar dat neemt niet weg dat de kwaliteit daarmee achteruit kan gaan en in ieder geval de diversiteit.
Je kunt natuurlijk wel leven zonder paling, haring of koraalriffen maar dat wordt er niet leuker op; het zou toch niet leuk zijn als de oceaan een rottende brei wordt, het is dan wel leven, maar wie zit daar op te wachten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan antwoord geven in een heel andere richting dan waar je aan denkt.
Wij (de mens) doen ons uiterste best om allerlei ziektes te bestrijden. Maar continu ontwikkelen zich nieuwe virussen en bacterien. Die passen zich, in de evolutietijd gezien, razendsnel aan.

Voor meer ontwikkelde diersoorten gaat dat veel langzamer, maar toch zijn er regelmatig nieuwe dieren (vnl insecten) die ontdekt worden. Of dat ook echt nieuw geevolueerde diersoorten zijn die er 10 jaar geleden niet waren, kan niet met zekerheid gezegd worden.
14 jaar geleden
Er zijn zeeen waar absoluut niets meer leeft. Dat komt dan omdat er ook geen zuurstof in het water is.
De aarde zal dus een keer doodgaan. Erg? Weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is heel veel leven mogelijk zonder zuurstof. Die "dode" zeeën zitten dus vol leven.
De basis gedacht klopt helemaal. Soorten sterven uit, en andere soorten komen hiervoor in de plaats. En als die soorten gevormd worden in een omgeving die niet leefbaar is voor andere dieren kan het zo zijn dat deze wel leefbaar is voor andere dieren. Echter. Sorrige stoffen zijn schadelijk voor de basis waaruit wij opgebouwd zijn. Dus of je nou mens, kat of insect bent: Allerlei stoffen met de zogenaamde 'zware metalen' erin zijn gewoon giftig. Hieraan aanpassen is niet mogelijk, omdat het de basisstructuur van onze moleculen aantast, ongeacht welke diersoort.

Daarbij komt natuurlijk dat het uitsterven & leegvissen in een compleet andere tijdsschaal gebeurd dan het ontstaan van nieuwe soorten. Om een nieuwe soort te maken heb je honderden - duizenden generaties nodig. Voor de meeste dieren zijn dat tienduizenden jaren minimaal. En voor hogere dieren zoals zoogdieren & vissen heb je het zo over miljoenen jaren. Leegvissen is iets van de laatste 100 jaar...