Vermoedelijk niet.
De meeste afwijkingen waarbij er 3 chromosomen in plaats van twee voorkomen zijn al niet met het leven verenigbaar, met uitzondering van trisomie 13, 18 en 21 (Syndroom van Edwards, Patau en Down), die ook geen lange levensverwachting geven.
Met maar liefst vier chromosomen is de afwijking dermate groot, dat het vermoedelijk niet eens tot ene volledig ontwikkeld embryo zal komen, maar de zwangerschap al in een zeer vroeg stadium zal worden afgebroken. Op natuurlijke wijze welteverstaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ga mezelf hier ONMIDDELLIJK corrigeren ; het komt wel degelijk voor ontdek ik net. Zie de link naar een pagina van een meisje met tetrasomie (4 x-chromosomen). En ze leeft, aan de foto's te zien. Het kan dus wel.
Wow. Weer wat geleerd.

Toegevoegd na 4 minuten:
Erg gezond lijkt ze overigens niet, hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. In het algemeen is het niet levensvatbaar, zeldzame uitzonderingen daargelaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar dit is met 4 keer een X chromosoom, en ik doel op iemand die tetraploïde cellen heeft, zoals wij diploïde cellen hebben en ieders gameten haploïd zijn. Dus i.p.v. elk chromosoon twee stuks, heeft een tertraploïde cel van elk chromosoom vier stuks! Tetraploïde cellen bij planten zijn namelijk wel levensvatbaar, die planten (tomatenplanten bijv.) worden dan veel groter.