De Neanderthalers zijn zo'n 30.000 jaar geleden uitgestorven. Hebben "wij" dat gedaan ?

Neanderthalers zijn geen voorouders van ons. Wel hebben ze met "ons" (homo sapiens sapiens) in dezelfde periode geleefd. Zijn er paleontologen die denken dat wij ze niet naast ons geduld hebben en hebben uitgeroeid omdat wij (niet sterker) maar wel slimmer waren ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De boeken van J. Auel spelen zich in die tijd af dat de Neanderthalers ens de mens naast elkaar leven. Daar komt het soms zelfs nog wel eens voor dat er een kind geboren wordt van een Neanderthaler en een (voorganger van de) mens. Het is maar een roman, maar misschien wel interessant voor je om te lezen als je je hiermee bezig houdt. Ik vond ze wel interessant in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo af en toe kom ik mensen tegen... Nee, serieus, want het zijn meestal heel aardige mensen. Maar ik zou inderdaad wel eens uitgelegd willen zien met DNA-bewijzen enzo dat we echt niet afstammen van de Neanderthalers. Bij deze een abonnementje genomen op de antwoorden. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja moet je nagaan als homo sapiens sapiens al op jouw denkbeeld van een neanderthaler lijkt hoe het ECHT geweest moet zijn. Ik denk dat er wel hybridisaties hebben plaatsgevonden en het schijnt dat rood haar een kenmerk was. Wat overigens weer niets zegt over de andere kenmerken van die persoon...

Antwoorden (1)

Als je de samenvatting op Wikipedia leest dan zie je dat er weliswaar diverse theorien zijn. Echter directe acties tussen homo sapiens en homo Neaderthalensis wordt hierbij niet genoemd. Echter, indirect zouden we het wel geweest kunnen zijn: De concurrentie om eten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Neanderthaler#Uitsterven