waar en wanneer in Nederland heb je de grootste kans om een uil te zien.

Dan bedoel ik in het wild, niet in de dierentuin

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
5.8K

Het beste antwoord

Kijk eens op www.beleefdelente.nl hierop staan 8 vogelsoorten die van het voorjaar maanden zijn gevolgd tijdens op hun briedplaatsen, dmv een webcam. Waaronder de Steenuil en de Oehoe. Geweldig om dit te kunnen volgen. Er staan nog steeds clipjes van ze erop, en informatie. Het forum is gesloten. Hopelijk bolgend jaar weer te volgen, en kun je 24 uur per dag de uilen volgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Typfoutje..broedplaatsen moest er staan, en te volgen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

s`Nachts in het oosten van het land, in bosrijke omgeving.

Maar uilen hebben een veel beter gezichtsvermogen dan jij, dus als ze jou in de gaten hebben, is de kans maar klein dat ze zich zullen laten zien.

Of ze moeten een muis zien rennen en in jou geen gevaar zien...

Voordat jij met je ogen kunt knipperen is die uil met muis vertrokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland broeden tegenwoordig 6 soorten uilen. Je kunt ze alle
zes het hele jaar zien; of meestal horen. De meeste uilen zijn namelijk
nachtvogels. Denk niet dat ze allemaal in oude bossen zitten, want elke
uilensoort heeft zijn eigen leefgebied.

Ze zijn zeer op hun hoede en ze zien en horen je van ver aankomen. Dit maakt het nogal moeilijk om ze te spotten.
De bosuil komt voor in gebieden met veel bos.
Maar ze broeden ook in parken en zelfs in de stad. In holle bomen heb je de meeste kans en deze staan door heel het land.

Zoek een paar plekken op bij je in de buurt met veel (holle) bomen, neem een verrekijker mee dan maak je een kleine kans. succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier kun je zoeken waar zoal uilen zijn waargenomen:
http://waarneming.nl/waarnemingen_v7.php?groep=1 (bij familie kiezen voor uilen).

Als je op een makkelijke manier uilen wilt kijken: steenuiltjes kun je gewoon overdag zien, vooral in het midden van het land (rivierengebied), minder in het noorden.
Zie voor de verspreiding hier: http://www.steenuil.nl/steenuil/steenuil_verspreiding.htm

Of geef hier http://www.soortenbank.nl/index.php aan waar je woont en kijk of er geen uilen in de buurt zitten.

Meer info, ook over andere uilen:
http://www.2metdenatuur.nl/uilen.htm
http://www.kerkuil.com/pg-17825-7-23580/pagina/uilen_in_nederland.html

Je kunt ook kijken of er een vogelwerkgroep in je buurt is, http://www.phegi.com/vogelwerkgroep.html want die weten precies wat waar zit.

Soms kan een uil je verrassen, ik liep eens 's nachts in een buitenwijk toen er - gewoon tussen de huizen - een bosuil langs kwam vliegen.

Niet in Nederland, maar toch: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=IP213TQH

Over het algemeen is het - als je op de goede plek bent - vrij makkelijk een uil te ontdekken met je oren, maar 'm zien is een tweede...
En behalve de steenuil houden de meeste uilen zich overdag ook goed verborgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zaten laatst rond 1 uur s' nachts in de tuin en hoorde een heel raar gegil. Het kwam van het dat af van de buren. Op het moment dat we een zaklamp erop richten, zagen we een grote uil zitten op de schoorsteen. Het betreft een rijtjes woning in een niet bosrijk gebied. Dus wat mijn ervaring betreft, maakt het niet uit waar je zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bosuilen zijn bepaald niet zeldzaam, overal waar een beetje bos of park is komen ze voor.
alleen hoor je ze niet vliegen, en het zijn nachtvogels, dus ze zien is ook niet zo makkelijk.

de beste kans om ze te zien heb je dus in een dierentuin of vogelopvang.
wij hebben dit jaar 10 bosuilen grootgebracht, waarvan er nog een uitgezet moet worden.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gewoon eens de fiets pakt,en een eindje buiten de bebouwde kom gaat dan kom je nog geregeld een uil tegen.
Meestal komen ze pas s,avonds tegen een uur of acht voor de dag.
En als ze een beetje op afstand zitten,zullen ze ook niet een twee drie schrikken van je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
je hoeft er niet eens voor buiten de bebouwde kom te gaan, ook in stadsparken leven ze.
Bij mij in de tuin zitten bijna elke nacht uilen. Je hoort ze heel goed, om ze te zien moet je veel geduld en goede ogen hebben.

Enkele jaren geleden bijna elk jaar een nestje bosuilen gehad. De jonkies zijn doorgaans wel goed zichtbaar, vooral als ze takkelingen worden.
Als takkeling, verlaten ze het nest en klauteren ze naar bomen in de buurt van het nest, waar de ouders ze gedurende enkele weken nog blijven voeden.
Heel leuk, zie je opeens zo'n wit donzig balletje tegen de boom omhoog kruipen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
plus, de ouders voeden ze gewoon, dus niet oppakken en naar de opvang brengen!