waarom maken muggen zo'n lawaai?

'Lawaai' valt natuurlijk mee, maar 'snachts is het wel duidelijk hoorbaar. Dat is toch niet handig van zo'n mug. Zo trekt zo'n beest meteen de aandacht. Wat is er evolutionair handig aan zoemen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maak je nu niet van een mug een olifant :) ja hinderlijk veel . Maar zodra je onder een klamboe slaapt dan gaat het aan je voorbij . Mij lijkt dus dat we er zelf gewoon zo op gespitst zijn van oei komt ze nou of niet ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarom zwak ik dat 'lawaai' ook af in de bijlage. Muggen zijn doodstil vergelijke veel geluid er omheen. Dat weet ik ook wel. Maar ik vroeg mij gewoon af waarom muggen, en volgens mij lang niet alle (kleine) vliegende insecten, dat geluid maken.

Antwoorden (2)

Niet alles wat via evolutie is ontstaan is ook meteen nuttig. Het zoemen van vleugels bijvoorbeeld is gewoon en neveneffect van die manier van vliegen, en wordt veroorzaakt door de snelle trillingen waarmee ze (moeten) bewegen om de mug in de lucht te houden. Niet weg te evolueren dus. En dat horen wij nu eenmaal als een zoemend geluid, voor 's nachts, als het stil is, en er verder geen geluiden zijn om je af te leiden. Gelukkig hoor je er niks van als je slaapt, en heeft de mug op dat moment vrij schieten.

Maar muggen zijn niet geëvolueerd om te gedijen in een stille slaapkamer. Sterker nog, dan waren ze misschien allang uitgestorven ;-) . Mensen zijn ook niet de primaire "prooi" voor een mug het is maar een extraatje. Ze lusten alle soorten warmbloedige beesten, ook die die niet in staat zijn ze met een oude krant of badslipper tegen het behang te pletten. Dus heeft het voor een mug ook geen enkel voordeel om stillere exemplaren te bevoordelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Waarbij ook nog zij aangetekend dat mannetjes en vrouwtjesmuggen op een andere frequentie zoemen, en elkaar dus aan hun geluid kunnen herkennen, wat ongetwijfeld een groter evolutionair voordeel oplevert dan ''geluidloos zijn prooi besluipen".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Muggen zijn van huis uit vegetariër en leven van plantensap dat ze met hun steeksnuit aanboren. Pas als een vrouwtjes mug bevrucht is, krijgt ze dracula-achtige trekjes. Voor de ontwikkeling van de eitjes heeft ze extra eiwitten nodig en deze verkrijgt ze door bloed te zuigen van zoogdieren of mensen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De steekmug zoals wij die kennen (alleen het vrouwtje), leeft enkel van het bloed van de mens en laten andere zoogdieren met rust. (Het zijn de langpootmuggen die runderen belagen, en dan nog enkel om onderhuids eieren te leggen). Na drie bloedmaaltijden kan ze eieren produceren en verlaat ze de woning.
Evolutie? Waarom mogen ze geen lawaai maken voor succesvol te zijn. (trouwens, de nakomelingen zijn heel talrijk. Op dat vlak zijn ze evolutionair wel succesrijk). Iemand die vast slaap zal het nooit horen als de mug rondvliegt. De muggen hebben een hele nacht de tijd.
Je moet ook weten dat amper 50/60 jaar geleden een gezin met 4/5 kinderen, een klein gezin werd genoemd. Men woonde voor de oorlog nog vaak in kleine huisjes met meerdere mensen slapende op één slaapkamer. De muggen hadden toen keuze genoeg om moeiteloos een slachtoffer te vinden. Kinderen slapen vrij vlug, en zeer vast.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi Marleen, goed antwoord; je zou alleen nog kunnen vermelden dat er vele soorten steekmuggen zijn (de familie Culicidae) die elk hun eigen toonhoogte produceren; die is zoals je vermeldt afhankelijk van de vleugelslagfrequentie en die hangt weer samen met de grootte van de vleugels (en dus van de mug) plus!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fader: Bedankt voor je scherpe observatie! Je geeft mij een leuke andere kijk op mijn veronderstelling.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima aanvulling, Willem, ik vond dat alleen een beetje buiten het bestek van de vraag vallen. Die had het duidelijk over "nut" en "evolutie" en dat misverstand uit de wereld helpen vond ik iets belangrijker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeer duidelijk uitgelegd. +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een vlieg kan zonder wij het horen op ons landen. Al eens een steek van een daas gekregen? Hoor of voel je dat insect voor het bijt? Het is dus wel degelijk weg te evolueren hoor.
Ik zou niet eens weten wat evolutionair NIET nuttig zou zijn. Al wat niet nuttig is, gaat er door de evolutie gegarandeerd uit.
"Muggen zoemen uit pure liefde. En ja, dit doen die dekselse prikkers precies wanneer je wilt slapen. Muggen zijn namelijk actief in het donker en vinden elkaar alleen door goed naar de vleugelslag, het gezoem, te luisteren. Natuurlijk zoemen muggen altijd. Toch wil elke jager in de natuur het liefst zo geluidloos mogelijk te werk gaan. Het harde zoemen is dus echt alleen om hun grote liefde te vinden.
De toon van mannetjes is een stuk hoger dan die van vrouwtjes, wat we minder goed kunnen horen. Grote kans dus dat die irritante zoemer een vrouwtje is.
Als het vrouwtje wil paren verhoogt ze haar vleugelslag, wat de toon hoger maakt. De man ‘hoort’ zich welkom en verlaagt zijn vleugelslag juist. Op het moment van paren vliegen ze precies gelijk. Echte muggenliefde is dus … synchroon zoemen.
Overigens is een mug geen prikker, maar een bijter. Met een aangepaste zuigsnuit bijten ze in de huid en duwen een stukje verder om het bloed op te zuigen."

Als je meer wil weten over muggen: http://www.artikeltjes.com/artikeltjes/1409/1/Het-leven-van-een-mug/Page1.html

Toegevoegd na 10 uur:
"Mannetjes muggen kunnen goed horen en gaan op het gezoem van de vrouwtjes muggen af om zich voort te planten. De mannetjes muggen zoemen zelf ook, al is de toon van het gezoem een stukje hoger dan dat van de vrouwtjes. Vrouwtjes muggen kunnen niet zo goed horen als mannetjes muggen, ze missen dan ook de borstels op hun voelsprieten(hoorsprieten), die de mannetjes wel hebben.
De vrouwtjes muggen horen de mannetjes pas als deze dichtbij zijn. Als de vrouwtjes nog niet bevrucht zijn en willen paren, verhogen ze hun vleugelslag waardoor de toon verandert. Hierdoor weten de mannetjes dat ze welkom zijn en deze verlagen hun vleugelslag. De muggen paren al vliegend, waarbij hun vleugelsslag zodanig op elkaar is afgestemd, dat er zo min mogelijk luchtwervelingen zijn. Elke soort mug heeft zijn eigen toon zodat pogingen om te paren tussen verschillende soorten muggen niet voor komen."
http://www.muggen-weg.nl/c-1621420/waarom-zoemen-en-steken-muggen/

Toegevoegd na 10 uur:
Als mens, denken wij dat de mug het evolutionair makkelijker zou hebben wanneer ze minder zou zoemen. Misschien verandert dat ooit wel eens door een foutief gen.
Muggen zijn ouder dan de mens en zijn succesrijk zoals ze nu zijn, dus is een verandering is niet eens welkom. Doordat het vrouwtje door haar gezoem, zelf kan bepalen om te paren, kan ze nadien ongehinderd bloed zuigen, zonder dat ze wordt lastig gevallen door mannetjes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Maar dan snap ik het niet. Want als een mug erop uit is om een mens wat bloed af te nemen, dan is zij reeds zwanger. Dus wat voor nut heeft het dan nog om op zoek te gaan naar een partner? Die heeft ze al gehad!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik begrijp de uitleg van jouw bronnen ook niet helaas,de uitleg van Marleen lijkt mij een stuk logischer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea, ik begrijp jou reactie niet. Het zoemen doen ze altijd, maar wordt aangepast voor de paren. Nadien gaat ze bloed zuigen en is dan ook niet meer op zoek naar een mannetje. Het opgezogen bloed dient enkel als voedingstof om haar eieren aan te maken. Ze bevrucht die later met het reeds aanwezige sperma.
Wespen-, bijen-, mierenkoninginnen, om een voorbeeld te geven, paren eveneens voor zij het eerste ei leggen.
Een bij draagt het sperma van het mannetje heel haar leven mee, en kan hiermee in het hoogseizoen tot 3000 eitjes per dag leggen. Dit doet ze tot 5 jaar, zo oud kan ze worden. Verder heb ik mijn antwoord aangepast. Wat Marleen schrijft is misschien logischer, dat kan heel goed zijn, doch het klopt niet met de werkelijkheid. Het is dat laatste waar ik mij tracht aan te houden, al lukt mij dat ook niet altijd hoor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog even dit. Bij de meeste insecten trekken de partners elkaar aan door geurstoffen (feromonen) af te scheiden. Ze kunnen dat soms tot 5 km ver ruiken.
Muggen doen het eenmaal met het gezoem. Eigenlijk wel handig, eenmaal ze volwassen uit hun cocon kruipen, zitten ze toch al dicht bij elkaar (soms hele zwermen) en hebben die geurstoffen niet eens nodig. Hoe de natuur, soms rare sprongen maakt.
Alle levende wezens die talrijk voorkomen zijn succesrijk, zonder meer. De vraag waarom, is misschien niet eens zo belangrijk... onze nieuwsgierigheid is dat dan wel ;-)
Amadea
8 jaar geleden
De vraag gaat erover waarom je een mug die jouw bloed wil gaan afnemen zo goed kunt horen, het is dan toch beter om stilletjes het slachtoffer te benaderen? Jouw antwoord gaat over muggen in de vrije natuur die op zoek zijn naar een partner.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, Amadea. Ik klets vaak veel teveel.
Mijn laatste aanpassing voldoet toch aan de vraag dacht ik. Door aan te tonen dat het gezoem evolutionair belangrijk is. Dat is dan ook de reden dat ze nooit stil zijn wanneer ze komen aanvliegen.
De vraag bevat ook, en ik citeer: "Wat is er evolutionair handig aan zoemen?". Hoe kan je hier een antwoord op geven, zonder over het paringsritueel te spreken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea, je snapt het precies, dat bedoel ik inderdaad. Marleen geeft wat mij betreft een sluitend antwoord op mijn vraag. De uitweidingen van fader vind ik zeker interessante leuke toevoegingen. Dus wat mij betreft Marleen en fader: heel hartelijk dank!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad @alkmaar1666. De 7 plussen die Marleen gekregen heeft spreken boekdelen. Ik ben al blij dat ik al een hele tijd geen minnen meer krijg op mijn antwoorden. :)