Water heeft een lager kookpunt, je verwarmt het tegelijk en daardoor verdampt het water eerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het kookpunt van water lager ligt dan van olie. En dat komt doordat water een dunnere vloeistof is. De moleculen zijn verder van elkaar verwijderd en later daardoor ook makkelijker 'los'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verdamping van een vloeistof is afhankelijk van de temperatuur. De snelste moleculen bij een gegeven temperatuur kunnen ontsnappen aan het vloeistofoppervlak.
De verdampingsSNELHEID van een vloeistof is afhankelijk van de temperatuur en mogelijkheid van ontsnapping van de moleculen aan de oppervlak van een vloeistof.
Temperatuur en ontsnappingsmogelijkheid van de moleculen is voor iedere vloeistof verschillend.

De deeltjes waaruit een vloeistof bestaat zijn voortdurend in beweging, de zgn. warmtebeweging; de deeltjes botsen steeds met elkaar waardoor richting en grootte van de snelheid van elk deeltje steeds verandert.

De deeltjes in een vloeistof kunnen atomen, ionen of moleculen zijn. Water bestaat uit H2O moleculen, olie bestaat ook uit oliemoleculen.Kwik bestaat uit kwik-atomen. In een vloeistof kunnen stoffen opgelost zijn die uiteenvallen in losse ionen. Deze ionen vormen complexen in de oplossing, omdat ze omgeven worden door een mantel van vloeistofmoleculen. De deeltjes worden bij elkaar gehouden door onderlinge aantrekkingskrachten, alle afgeleide elektrische krachten, zoals de vanderwaalskracht, of krachten tussen dipolen, of tussen de ionen in een vloeistof. De deeltjes bewegen niet allemaal even snel, en de snelst bewegende deeltjes kunnen aan het oppervlak van de vloeistof ontsnappen, ofwel verdampen.

Laat nu net bij olie bovengenoemde krachten tussen moleculen groter zijn dan die van water. En ja, dan ontsnappen de watermoleculen wat makkelijker aan het oppervlak dan die van olie.
Bij aceton is dit juist tegenovergesteld en daarom is deze vloeistof zeer vluchtig.