Waarom hebben alle mensen ongeveer dezelfde lichaamstemperatuur?

Tussen de warmste en de koudste mens zit nog geen procent verschil (in graden Kelvin gemeten), terwijl er in de meeste andere lichaamskenmerken (gewicht, lengte, kracht, longinhoud, noem maar op) enorme verschillen bestaan. Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je wel hoeveel 37,6 graden Celsius minus 10% van de Kelvin-schaal is? 6,5% graden Celsius... ;)
37,6 is ± de gemiddelde lichaamstemperatuur (het hangt er ook vanaf waar je meet).

Antwoorden (3)

Misschien is dat wel heel simpel:
Mensen "gedijen" het beste bij een bepaalde temperatuur. Dat zal zo'n 37 graden zijn.
Het zit dus in de mens ingebakken, dat je bij 34 graden, of 41 graden (langdurig) dood gaat.
En je kunt niet stellen, (dat weten we uit ervaring) dat lange, korte, blonde, of krachtige mensen het beste gedijen bij die eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat deze lichaamstemperatuur de meest effectieve is.
Bij een te lage of een te hoge temperatuur loopt de stofwisseling domweg niet goed meer.
(Dat is ook de reden waarom je koorts hebt vanaf 38 graden Celsius, of je standaardtemperatuur nou 37.1 of 37.8 is - vanaf 38 graden worden eiwitten aangetast -> handig om ongewenste gasten in je lijf te bestrijden maar ook niet erg goed voor je lichaamseigen eiwitten.)

Natuurlijke selectie zal er voor gezorgd hebben dat we allemaal een redelijk goed werkende "thermostaat" hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goe geleerd bij biologie neem ik aan? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LoL
Omdat dat de temperatuur is waarbij de processen in ons lichaam het beste plaatsvinden.

Om mijn antwoord te benadrukken is dit een goed voorbeeld: wanneer we koorts hebben wordt het voor ons lichaam ook gevaarlijk, omdat dan de temperatuur te hoog is.

Gewicht, lengte, kracht, long inhoud, noem maar op is allemaal niet van levensbelang en wanneer er een groot verschil bestaat is dat niet levensbedreigend (met een aantal uitzonderingen als overgewicht).
Wel hebben verschillen als gewicht etc. effect op hoe we met ons lichaam om moeten gaan; bijvoorbeeld hoe veel alcohol me mogen drinken of hoeveel calorieën we per dag moeten binnenkrijgen om gezond te blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, daarom.
Voor zover ik weet heb ik dat ook gezegd.