Waarom zou de bacterie die NASA onlangs gevonden heeft, buitenaards moeten zijn?

Dat suggereren ze tenminste zelf.

Maar het is hier toch gewoon op Moeder Aarde gevonden?
En er worden op onze planeet toch ook nog steeds nieuwe diersoorten ontdekt, die ze ook niet buitenaards noemen omdat ze niet wisten dat ze bestonden...

Waar suggereren ze dat deze bacterie buitenaards zou zijn? Ik heb NASA dat nooit horen beweren. Ook de wetenschappers hebben dat nooit beweerd. De pers en allerlei pseudodeskundigen hebben het wel gezegd. Dat maakt alleen maar duidelijk naar wie je wel, en naar wie je vooral *niet* moet luisteren.
Ja, ik geef toe; de NASA heeft mij niet persoonlijk ingelicht.
De bacterie is niet buitenaards; zie mijn reactie op QuestionandAnswer's antwoord.
Het lijkt mij weer zo'n spectaculair bericht dat later sterk gerelativeerd wordt . Net als de buitenaardse bacteriën op de Mars meteoriet ongeveer tien jaar geleden.
Nou ja, dit bericht is voor de wetenschap uiterst spectaculair.Het is een bewijs dat we eigenlijk niks weten.
Leven kan blijkbaar uit compleet andere elementen bestaan dan wij dachten.
Arsenicum in plaats van fosfor?
Kan er nog meer worden gesubstitueerd door stoffen waarvan wij dat helemaal niet verwachtten?
Er ontstaan ineens talloze morgelijkheden.
Hierdoor is de kans dat er ander leven is, buiten aarde, enorm gegroeid.
En dat is waar de hele ophef over is. Hier een ontopic photoshopje dat ik gemaakt had:
Pitamientjes, wie is er niet groot mee geworden...:)
Good work!
Volgens mij wordt je met deze niet zo heel groot;
Kijk maar naar die bacteriën, die zijn ook klein gebleven.

De NASA heeft dit niet beweerd hoor(dat deze nieuw ontdekte bacterie van buitenaardse oorsprong zou zij).

Deze bacterie heeft echter wél een revolutionair iets:

tot nog toe werd door de wetenschappelijke community aangenomen dat alle levensvormen gebaseerd waren op
zes elementen die ten grondslag liggen aan hun DNA-structuur : zuurstof(O),stikstof(N),waterstof(H),koolstof(C),zwavel(S) en fosfor(P).

Het gaat nu om het laatste basiselement,fosfor.
it blijkt door deze nieuwe ontdekte bacterievorm vervangen te zijn door arsenicum (As),een tot nog toe als voor ieder organisme uiterst giftige stof beschouwd.

Dat deze nieuwe bacteriesoort dit heeft weten te doen,is een dermate grote verrassing,dat ál onze ideeën omtrent de evolutie van organismen zullen moeten worden herzien/uitgebreid,zo ook onze opvattingen in uitgebreidere zin omtrent het voorkomen van leven op andere werelden,elders in het heelal.

Waar tot nog toe werd gedacht dat planeten of manen elders in ons zonnestelsel of daarbuiten (exoplaneten en exomanen),of zelfs op asteroïden en kometen,wellicht zelfs in interstellaire (gas- en stof-) wolken,giftige elementen bevatten welke dodelijk of iig niet levensvatbaar zouden zijn voor "traditionele" levensvormen (zoals bestaande uit de 6 hierboven genoemde elementaire bouwstoffen),zal men dus nu de visies hierop drastisch moeten bijstellen.

De mogelijkheden voor het ontstaan en evolueren van leven(-svormen) op andere werelden is nu enorm toegenomen,daar de verscheidenheid in evolutionaire processen véél groter en gevarieerder is dan tot nog toe werd aangenomen.

Er blijkt dus een "schaduwboom der evolutie"te bestaan naast de traditionele "evolutieboom" van 3,8 miljard jaar oud.
Iemand als b.v. de gerenommeerde Britse wetenschapper Paul Davies was al enige tijd "op zoek" naar het eventueel voorkomen van zo'n "schaduwevolutie".

Het vóórkomen van buitenaards leven zal nu enorm zijn toegenomen qua aantal mogelijkheden.

Omdat de kans bestaat dat zo'n 30-40 % der sterren gemiddeld (geschat) zo'n 5 planeten bezitten (= dus op een aantal van ~200 miljard sterren in ons melkwegstelsel ca. 300 -400 miljard planeten!).

Daarvan kunnen misschien,zoals tot nog toe werd aangenomen ivm de formule van prof. Frank Drake, ~10-1000 intelligente,tot interstellaire communicatie en interstellair reizen in staat zijnde,beschavingen bestaan.

Maar nú is de mogelijkheid van diversiteit van buitenaards leven én dus buitenaardse intelligentie,enorm toegenomen.

Ze willen daar mee aan geven, dat de kans op buitenaards leven met een dergelijke combinatie, plotseling veel groter wordt.
Ze beweren niet dat het buitenaards is.

Doordat een levende wezen arsenicum in zijn DNA kan hebben en er niet aan doodgaat, bewijst dat er MEER mogelijkheden zijn om leven te creëren dan alleen datgene wat standaard op aarde voorkomt.

Het betekent dat het waarschijnlijker is dat er buitenaards leven is dan tot nu toe werd aangenomen. Er kan leven voorkomen in omgevingen die 100% giftig zijn voor de mens...
Er is geen enkele reden om nu aan te nemen dat de bacterie buitenaards is. Wel is een een prachtig stukje evolutie & een voorbeeld van de beperkte kennis die we klaarblijkelijk hebben over de voorwaaden voor leven.
Het lijkt me vrijwel onmogelijk als je als levende bacterie op een steen door de dampkring moet komen en ook nog overleven.
Maar wat blijft, dat de wetenschap het tot nog toe als onmogelijk heeft beschouwd, dat deze bacterie arsenicum kon gebruiken om te leven!
Het gooit een hele theorie omver van e.v.t. buitenaards leven, want als deze bacterie dit kan, wat zouden andere buitenaardse bacteriën dan allemaal niet kunnen?
Mogelijk buitenaard leven is niet langer afhankelijk van voorwaarden waarvan wij dachten die nodig waren voor buitenaards leven, het hek staat nu open voor oneindig meer mogelijkheden.
Mogelijkheden die we niet eens kunnen bedenken.
Ed, je zou eens wat over de theorieën van Panspermia moeten lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia Ik doe geen uitspraken over de waarschijnlijkheid hiervan, maar het is iig een interessante theorie...
Ho, ik dacht het even te gaan lezen, maar daar is deze dag te kort voor, wel bedankt.
Als je alle referenties leest, ben je even zoet, denk ik...
Dit doet me allemaal erg veel denken aan de film Evolution: http://www.moviemeter.nl/film/225
Het gaat er steeds meer op lijken, dat NASA te voorbarig is geweest. Men had kennelijk zo'n haast met het naar buiten brengen van de onderzoeksresultaten, dat men vergeten is dat opzienbarende resultaten in de wetenschap altijd eerst door een onafhankelijke groep moeten worden gecontroleerd. Nu vindt die noodzakelijke controle pas plaats nadat het nieuws naar buiten is gebracht. Uit die controle blijkt, dat er zoveel onzekerheden zijn, dat helemaal niet zeker is dat deze bacterie arseen kan gebruiken in plaats van fosfor. Lees bijvoorbeeld
http://www.slate.com/id/2276919/pagenum/all maar eens, en volg ook de links op die pagina.
Op bijna iedere plek kan leven ontstaan. Toen we dachten dat leven een zon nodig had kwamen we leven op 11-12km diepte tegen in de Maria rog. Toen we dachten dat leven niet tegen koud en warmte konden vonden we het diep in het ijs van onze polen en zelf water boven 50-60 graden kunnen bacterie zich goed houden. Zelfs zijn er die het kook punt kunnen overleven. Gasolie/diesel bacterie bestaat ook en ik geloof dat er toch zeer weinig zuurstof inzit. Dat bacterie de dampkring kunnen overleven is ook al bekent. Dit komt doordat de buiten temperatuur heel hoog word maar dat is maar voor even. Binnenin gesteente hoeft de temperatuur helemaal niet zo warm te worden. Dus de vraag is dan ook wanneer we andere leven tegen komen en misschien is het er al. Het leven van onze planeet kan verschillende oorsprongen hebben. Er zijn zoveel verschillende levens vormen hier op aarde dat ik er wel een beetje vanuit ga dat het niet allemaal van de aarde zelf afkomt.

Van Nasa hoeft leven niet buitenaards te zijn. Maar de kans dat er soorten zijn is gewoon heel groot. Juist Nasa heeft heel veel testen gedaan op dit vlak en weet de mogelijkheden.