Waarom piept onze kanarie?

Het beestje doet maar en doet maar, maar ik heb geen idee waarom? Het is niet zo dat hij soortgenoten heeft om mee te communiceren. Waarom piepen vogels dus, als er geen andere vogels zijn om te luisteren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
11.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vogels kunnen snel depressief en eenzaam zijn...

Het beste antwoord

Waarom piepen vogels als er geen andere vogels zijn om te luisteren? Het antwoord kan bijna niet logischer zijn: om met andere vogels te communiceren. Het zijn immers groepsdieren en vooral tijdens de zonsopgang en zonsondergang zal je waarschijnlijk veel gepiep horen omdat dat echte contactmomenten zijn voor die dieren. Natuurlijk zijn die andere soortgenoten er niet in je huiskamer, maar dat weet je kanarie niet dus hij doet vrolijk wat zijn natuur hem ingeeft. Ook kan hij proberen juist jouw aandacht te trekken als hij bijvoorbeeld meer op mensen is gericht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Misschien 'piept' hij wel tegen zichzelf Jorryt!
Doen mensen óók weleens.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat de radio toevallig aan? Of is er muziek te horen op de televisie? Een parkiet die we ooit eens hadden ging toen juist altijd mee zitten te tsjilpen.
Of misschien dat buiten vogels voorbij vliegen die jouw kanarie gehoord heeft.
En je kanarie kan ook blij zijn dat jij in de buurt bent, ook al ben jijzelf geen vogel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kanaries zijn eigelijk net papegaien. Ze proberen geluidjes na te doen. De tweede rede is om aandacht en uit verveling. Volgels kunnen niet tegen stilte, als er een stilte valt vullen ze de stilte met geluid. Maar voor de rest is het niet echt zo ernstig, het diertje doet het ook voor de lol.

Toegevoegd na 7 minuten:
Probeer er maar geen partner bij te zetten, ik heb papegaai, ze was eerst in haar eentje, we hadden een genootje bij gezet maar dat was echt geen succes. Het diertje wat onder de plak van de nieuwling. Op een dag vloog de nieuwe weg en sindsdien is onze koko weer terug. Gezellig en is elke dag vrolijke. Kortom het is een groot risico dat je vogeltje niet blij is als je een partner erbij zet. De radio aanzetten vinden als je even weg bent vinden ze ook erg gezelig

Toegevoegd na 1 dag:
Sorry had de tekst niet goed gelezen... Wat ik al zei om stilte te vullen, en ze proberen mee te kletsen.