Kan mijn kat gebeten worden door een spin, en kan dit kwaad?

Ik heb de laatste tijd weer regelmatig van die walgelijke dikke spinnen in huis. Die doen me het meeste denken aan de "grijze huisspin" van Wikipedia (zie link)

Onze kater is er erg op gebrand om ze te vangen...en op te eten.

Ik sla ze meteen kapot of zuig ze op. (De spin dan...niet de kat) en nee dat is niet zielig. En nee ze zijn ook niet nuttig in mijn huis.

Ik vraag me af of het kwaad kan voor de kat als hij gebeten wordt door zo'n dikke engert. Vandaar dat ik ze zelf te grazen neem voordat de kat erbij kan.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Grijze_huisspin

7 jaar geleden
in: Biologie
5.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen idee of ze lekker zijn (...of zuig ze op) ;-) maar zonder dollen, ben hier ook erg benieuwd naar. Ik volg je vraag met interesse! GoeieVraag! +

Antwoorden (1)

Zowel een kat als een mens kan gebeten worden door een spin echter onder normale omstandigheden (niet allergisch voor het gif) kan het totaal geen kwaad, de dosis gif die een Nederlandse spin inspuit is zo minimaal dat dit geen reactie geeft.

Of al dan niet zielig is laat ik me niet over uit, meld alleen dat de spin een beschermd dier is volgens de Nederlandse wetgeving.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Dat van die bescherming hoor ik vaker. Maar als ik daarop zoek vind ik maar 1 soort. "Grote gerande oeverspin" en die heb ik gelukkig niet in huis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens de huidige flora en fauna wet zijn alle dieren die niet met name genoemd zijn beschermd en dat zijn dus alle hier van oudsher levende spinnen. Met de nieuwe wet op dieren komt daar verandering in, daar moeten de dieren met naam genoemd worden en dan wordt de lijst veel korter.