Uit haar spinklier.
"Fijne spinklieren in het achterlijf van de spin produceren het spinsel. Vanuit de spinklieren lopen miniscule kanaaltjes naar de meestal zes spintepels, die weer overgaan in talrijke spinbuisjes. De vloeibare zijde wordt door deze buisjes naar buiten geperst, waar de draad al snel verhardt aan de lucht. De spin kan naar wens één of meerdere spinklieren in werking stellen."

http://www.panim.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=56&Itemid=73
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uit zijn achterwerk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meeste aan de spin is achterwerk. Onderaan op het uiteinde van het achterlijf hebben spinnen een soort uier. Bij moderne spinnen met meestal 6 tepels. (Er zijn ook antieke spinnen die achter hun prooi aan puffen i.p.v. netten of zoiets te maken.) De stroop die hier uitkomt, hard onmiddellijk uit als een soort 2-komponenten-lijm. In tegenstelling tot een koe, kunnen spinnen bewust kiezen wat er waar moet uitkomen. Klimdraden, zweefdraden, kleefdraden, inpakdraden, enz... De verwerking van de draden doen ze met de poten. Ik weet het, een klein verschil met spiderman, maar die zou nogal een gek figuur slaan met een uier ;-).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, fascinerend zo'n spin!