wat is het verschil in de hersenen van iemand met een laag IQ en iemand met een hoog IQ?

zijn de hersenen verschillend qua grote of is de samenstelling anders of. .?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
5.4K

Het beste antwoord

Uit onderzoek blijkt dat vaak de hersenen bij mensen met een hoger IQ groter zijn.

Zie bron hieronder. Op deze website kun je informatie vinden over het onderzoek: Het brein achter je IQ score.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier ook nog een interessant stukje over intelligentie:

Hoewel algemeen aangenomen wordt dat intelligentie een eigenschap is van de hersenen, staat het nog niet vast welke eigenschappen van de hersenen dit nu precies zijn. Wél maken diverse studies duidelijk dat intelligentie niet op één plek in de hersenen zit, maar een eigenschap is van het hele brein.[9] Eén mogelijkheid is dat de hersenmassa (het totale volume van de grijze stof van de hersenen) een factor van belang is [10]. Een recent overzicht van 37 verschillende hersenstudies[11] laat zien dat met name gebieden in de pariëtale cortex en frontale cortex een rol spelen bij intelligentie. Het betrof hier vooral studies naar algemene intelligentie; de factor G. Deze gebieden spelen een rol bij aandacht, geheugen en taalprocessen maar ook bij zintuigeljke waarneming. De onderzoekers vermoeden dat niet alleen de gebieden zélf van belang zijn, maar ook de integratie binnen het frontaal-pariëtale netwerk. Vooral de snelheid van informatieoverdracht via de onderlinge verbindingen, de z.g. witte stof zou daarbij een sleutelrol kunnen spelen. Dit laatste idee wordt bevestigd door recente hersenstudies waaruit blijkt dat bij intelligente personen sprake is van meer efficiënte verbindingen tussen verschillende hersengebieden. Deze verbindingen worden gevormd door bundels van zenuwvezels die lopen tussen delen van hersenen. Interessant is dat deze relatie is aangetoond als de hersenen in een rusttoestand verkeren. Een andere aanwijzing dat hersenen van intelligente mensen efficiënter werken is gevonden in PET onderzoek. Dit laat zien dat in de hersenen van mensen die hoog scoren op tests van algemene intelligentie sprake is van minder activatie (c.q. energieverbruik) bij het oplossen van problemen, vergeleken met mensen die hierop laag scoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie antwoord hierboven. Uiteindelijk hangt intelligentie samen met verschillende factoren. Aandacht, snelheid, erfelijkheid, genen enz. Ze hebben in het onderzoek hierboven tweelingen gebruikt. Of het allemaal klopt geen idee!! Volgens mij was einstein wel hoogbegaafd zeggen ze en ze vermoedden ook dat hij ADD had waardoor hij misschien helemaal op kon gaan in zijn relativiteitstheorie:P Blijft een vaag onderwerp hoor die hersenen. Maar ja je reactie zet me dus wel aan het denken haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ja intelligentie is ook maar een vaag begrip. Daar valt zoveel onder. IQ is er maar een onderdeel van..

Andere antwoorden (5)

Volgens mij heeft het iets te maken met meer verbindingen ofzo iets. De afmeting van het brein heeft niks met iemands iq te maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met biologie heb ik geleerd dat het aan je aantal hersencellen en de verbindingen ligt, hoe meer verbindingen hoe slimmer je bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd meer verbindingen wat logisch is als je erover nadenkt. Hoe meer verbindingen er zijn hoe mee linken de persoon kan leggen tussen verschillende dingen, oftewel hoe meer inzicht je in alles hebt en dus een hoger IQ zal hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar zijn ze nog druk mee aan het onderzoeken, maar op het moment lijkt het in de basis een verschil te zijn in de hoeveelheid eiwitten, die er voor zorgen dat de hersenen meer onderlinge verbindingen kunnen maken. Dat is echter niet het hele verhaal, want omgeving en opvoeding hebben zeker ook invloed op de ontwikkeling van de intelligentie, maar voor het aanleg-deeltje schijnt dit zeker een verschil in de basis te zijn.

Het is dus niet de grootte maar de 'samenstelling' die verschilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is nog niet geheel bekend. Met de grootte heeft het in ieder geval niets te maken.
Bij onderzoek naar de hersenen van slimme mensen (o.a. Albert Einstein) bleek dat deze hersenen meer Gliacellen bevatten dan de hersenen van 'normale mensen'.
Gliacellen zijn cellen die in de hersenen o.a. zorgen voor:
-ondersteunen van hersenweefsel
-het voeden van neuronen
-het afvoeren van afvalstoffen
-het isoleren van axonen
-het bufferen van extracellulaire vloeistoffen
-het in stand houden van de bloedbarrière