Wat kun je doen tegen gapen?

En hoe verberg je je gapen tijden een vergadering bijvoorbeeld.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er zijn verschillende redenen voor gapen en dus verschillende manieren om iets tegen te doen. Als je moe bent dan vraagt je lichaam om meer zuurstof dus kan je dieper ademhalen een paar keer - niet te vaak en te snel want dan kan je gaan hyperventileren. Als de reden is een saai onderwerp in een vergadering, wat ik doe is dat ik laat mijn gedachten gaan naar opwindende "wat als" gedachten. In andere woorden ga je denken over de onderwerpen die woorden besproken maar ga je absurd en/of grappig ideeën bedenken over de onderwerpen, dat kan ook je creativiteit op gang brengen bij de meest saaie vergaderingen. Let op, je moet niet over andere dingen dan de vergadering denken want je kan een probleem krijgen als je een vraag krijgt. Dus zorg dat je adrenaline gaat produceren met de onderwerpen van het gesprek...

Ik heb zelf de ervaring, dat als je het gapen bewust tegenhoudt, dat het stopt. Toegevoegd na 59 seconden: na een paar keer tegenhouden

Diep inademen, flink zuchten. Dat is eigenlijk een gecontroleerde manier van gapen. Moet je alleen nog een reden bedenken waarom je zit te zuchten... ;)

Gewoon wanneer je moet gapen je lippen op elkaar houden.

Als je je kaken op elkaar zet, kan je niet eens gapen! Gapen is echter gezond. Door het gapen gaat de buis van Eustachius ( in je oren) goed open, de tranen springen in je ogen en als je aansluitend goed doorgaapt en je goed uitstrekt, voel je je duidelijk een ander mens. Het mooist is, wanneer je op de grond gaat liggen en al je spieren laat spannen en ontspannen terwijl je een kleine gaapmarathon regelt voor jezelf. Hoe sterk de relatie is tussen gapen en strekken blijkt wel uit onderzoek met verlamde patiënten; door heftig te gapen bewegen ze de verlamde arm zelfs. Door te gapen en te strekken verbrandt je als het ware de stress. Spanning en ontspanning zijn immers de yang en de yin van ons bewegen. goed ontspannen kan pas volgen na goed inspannen. Het is ook een feit dat het aanstekelijk werkt. Eigenlijk zouden we zodra iemand achter zijn hand tijdens een vergadering, die al te lang duurt, een 'gaapwave' moeten houden, die onstaat nl. automatisch en dan zou er een gezamelijke gaap-rek oefening moeten worden ingelast. dat zou nog eens gezond zijn i.p.v. uren te blijven zitten op je plaats, hooguit onderbroken door een plas/koffiepauze. gapen is een van de gezondste vertoningen die we kunnen vertonen en al miljoenen jaren oud.

Je kunt hier weinig aan , het overvalt je. Voel je het aankomen dan kun je het proberen te verbloemen ( niet zichtbaar) door je even weg te draaien , of hand voor de mond houden natuurlijk .

Je gaapt om meer zuurstof naar je hersenen te vervoeren. Dus als iemand je raar aankijkt zeg je gewoon, dat je wat extra zuurstof op wilt nemen zodat je alle informatie wat beter kan opnemen :)

Het helpt om je oren te laten 'ploppen' door een soort slikbeweging te maken. Ik kan een beetje moeilijk uitleggen hoe het werkt, maar het werkt wel!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100