Wat eten ijsvogels als de meeste wateren zijn dichtgevroren?

Zag er vanmorgen een vliegen boven bevroren water. Ze eten toch alleen vis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
5.3K

Antwoorden (3)

Ze eten niets, want inderdaad, ze eten eigenlijk alleen vis (En soms kikkervisje of kikkertje)..

Van de site: http://www.ijsvogels.nl/cms/pivot/entry.php?id=54

De ijsvogel heeft dus een vrij strikt dieet wat voor bijna 100% uit vis bestaat. Naast visjes wordt er ook wel eens een kikkertje of kikkervisje gepakt, evenals libellelarven of andere waterinsecten. Al zijn eten haalt een ijsvogel dan ook uit het water. Die selectieve voedselvoorkeur is meteen ook het zwakke punt van een ijsvogel in strenge winters. Waar andere vogels kunnen overschakelen op vetbollen, pindanetjes of andere natuurlijke alternatieve voedselbronnen, is de ijsvogel echt aangewezen op open visrijk water.
Het is dan ook erg lastig een ijsvogel bij te voederen in de winter, het enige wat we zouden kunnen doen is zorgen voor open water d.m.v. het openhouden van een wak en het zorgen voor een mooie uitkijkpost, van waar de vogel zijn duik in het koude water kan maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat eten ijsvogels?
IJsvogels zijn echte viseters, dat is hun hoofdvoedsel. Maar in de zomer eten ze ook wel een kikker, salamander en libellenlarve. Voedsel dat niet verteert wordt uitgebraakt als een braakbal. Een braakbal bestaat voornamelijk uit schubben en visgraatjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al eens van trekvogels gehoord?
En ja,al zijn ijsvogels gewoonlijk standvogels,toch zijn er ook wel enkele bij die naar andere oorden trekken omwille van het bevroren water,is maar afhankelijk van waar ze leven.
De ijsvogel is over het algemeen een standvogel, maar dieren die boven de 40e breedtegraad leven, zoals de Finse en Russische populaties, trekken 's winters weg, aangezien dan alle wateren bevroren zijn, wat het jagen onmogelijk maakt. Tijdens de trek kan hij afstanden tot wel 2000 km afleggen. Vogels uit Scandinavië worden 's winters ook in Nederland aangetroffen. Zij trekken in maart weer weg naar de broedgebieden. In sommige gebieden, zoals Borneo en Java, komt de soort enkel als wintervogel voor. Ook dieren in gematigde streken verlaten tijdens plotselinge koude hun broedterritoria. Deze dieren trekken slechts vrij korte afstanden. Ze kunnen dan rond allerlei soorten wateren aangetroffen worden, waaronder de kust.
ik heb ook een link gezocht voor je,daar staat het zelfde.