Waarom plassen jongens/mannen graag tegen een boom?

Naar aanleiding van de vraag van 19belle87, van een paar uur geleden, ontstond een discussie over het met urine markeren van territoria, zoals bijvoorbeeld hondachtigen dat doen
De mens is geen geurdier en markeert z'n territorium zo niet, ook de oermens niet, en voor zover ik weet geen enkele primaat.

Toch hebben jongens en mannen bij het wildplassen een sterke neiging om ergens tegenáán te plassen. Heeft iemand een idee hoe dat komt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
9.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag van 19belle87 is weggehaald, waarschijnlijk omdat die berustte op een onbewezen vooronderstelling. Dat zou ook weleens het lot van jouw vraag kunnen worden, want hoe bewijs jij dat mannen het liefst ergens tegenaan plassen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een beschut plekje voorkomt dat bij een beetje wind de plas op een ander plek terecht komt dan de bedoeling is. (zoals b.v. kleding of schoenen.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou, Maarten, hoe vaak zie jij mannen langs de snelweg of bij het hoekje van de kerk plassen met hun gezicht naar het publiek toe ? Ik denk dat dit toch wel een bewezen aanname is. Jouw aanname lijkt me echter iets minder plausibel, Ihave, omdat door ergens tegenaan te plassen de kans vele malen groter is dat het tegen je schoenen of je broek spettert.
Erna55
8 jaar geleden
Ik, vrouw, heb eens een " plasgootje" uitgeprobeerd. Het leukste vond ik toch dat ik ergens op kon mikken. Gewoon omdat dat kan ! Helaas kan je met een damesgootje geen kracht zetten. Anders had ik ook meegedaan met een wedstrijdje ver- pissen.
Gewoon omdat het kan !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ MaartenVerrips
Ga op bijvoorbeeld een Franse tolweg eens een kwartiertje op een aire zonder toiletvoorziening staan! @Marleen
Voor plassen met publiek in de buurt geldt jouw verklaring, maar als je in je eentje in een groot bos loopt? Misschien heb ik een afwijking en moet ik eens met een psychiater praten, maar als eenzame wandelaar in een bos kies ik bij voorkeur óók een boom.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is een soort instinct. Gesp ; je bent helemaal alleen, maar er KAN voortdurend iemand tevoorschijn komen ;-) , dus zoek je toch een "veilig" plekje.
Wellicht beantwoord het ook aan een natuurlijke behoefte je "terug te trekken" voor je behoefte, Zelfs als je alleen in de wildernis bent, zonder kans iemand tegen te komen, zal je niet midden op het pad gaan staan piesen of zitten poepen. Zelfs helemaal alleen zoek je de kant van het pad, en de beschutting.
Hoewel ik laatst beelden heb gezien van een of ander land in het verre oosten waar iedereen gewoon open en bloot in halfgebukte houding op het strand poepte. Dat strookt daar dan weer niet mee, maar dat kan ook een cultureel / aangeleerd verschijnsel zijn.
niko
8 jaar geleden
Lees ik toch net in een boek,ok tis fiction,een bosbewoner die voedsel in een boom opbergt,om daarna tegen de boom te plassen zodat andere dieren "weten""dit is mijn boom,mijn voedsel,afblijven"
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Gesp het is niet mijn taak om jouw vooronderstellingen te toetsen. Dat moet jij als vraagsteller zelf doen.
Ivana
8 jaar geleden
Volgens mij is het alleen omdat het beter geleidt en niet op je voeten spettert. Eenzaam in een bos valt er niets te verbergen en toch kiest een man een boom of stevige struik als 'geleiderail' voor de straal. (...denk ik.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Niko ; ja, de DIEREN weten het dan, dat zou kunnen helpen, maar andere MENSEN laten zich door een dergelijke geurvlag denk ik niet afschrikken. Sterker nog ; mensen zijn slim genoeg om in zo'n geval te denken : hee, ik ruik pies ; hier heeft waarschijnlijk iemand eten verstopt :lol:
niko
8 jaar geleden
Marleen,de mens is toch een dier?Verder denk ik dat je helemaal gelijk hebt.(^_^)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jij hebt gelijk, ik had moeten schrijven ANDERE dieren ;-)

Het beste antwoord

Omdat je dan kunt mikken, waarmee je iets actiefs doet en niet alleen maar lullig staat te piesen. Bovendien kun je je een beetje achter die boom of paal of muur "verschuilen" en niet zo pontificaal in zicht zijn terwijl je bent afgeleid. Klinkt als een verklaring van niks, maar het is de enige die een beetje hout snijdt.

Inderdaad, territorium afbakenen of geurvlaggen afzetten, doen primaten niet. Sterker nog ; de meeste primaten zijn niet eens zindelijk en laten het gewoon lopen waar het loopt. Plassen en poepen zijn geen activiteiten waaraan je extra aandacht besteedt. Daarmee wijkt de mens als "holbewoner" die zijn nest niet wil bevuilen wel af van andere primaten. Die vergelijking alleen is dus geen bewijs. Maar er is ook geen enkel bewijs dat het ergens tegenaan plassen een andere functie zou hebben.

Wel bewijs is er voor het feit dat toiletten en urinoirs waarin een sticker is geplakt van bijvoorbeeld een vlieg of een rode punt, beduidend schoner blijven dan toiletten / urinoirs zonder "mikpunt". Je mist de schuilfunctie van de boom, maar de behoefte ergens op te mikken staat blijkbaar ook op zichzelf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tot nog toe vind ik dit de sterkste verklaring! Plusje.
Tóch hoop ik nog op een betere . . .
Reddie
8 jaar geleden
Dat primaten het niet doen is omdat alle andere mannetjes in de groep die bomen óók moeten gebruiken.
Territorium werkt alleen bij single mannetjes.
En je laatste alinea snijdt hout.
Er staat dus geen geen contradictie in je antwoord. Dus plus.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Mikken kun je ook op een steentje op de grond. Of nog leuker: zo ver mogelijk plassen. Toch doen we dat niet; we zoeken een boompje op. En dan gaan we op korte afstand staan. 'Mikken' lijkt me dan niet het issue te zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dan ook dat het een combinatie is, en dat het geheel en al instinctmatig gebeurt, deels gekleurd door culturele conventies. Grappig is dat vrouwen bij wildplassen het omgekeerde doen ; met 'dekking' in de rug, en zicht op het veld. Vermoedelijk omdat je van voren bij een hurkend plassende vrouw -vooral in een rok - niet zo veel ziet, maar van achteren wel haar hele billen ontbloot zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
binnenkort is de -mikfunktie- omgebouwd tot de -ik mik terug functie-
http://www.bright.nl/wildplassers-opgelet-terugplasverf-opkomst
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of het waar is, weet ik niet. Het is i elk geval een erg leuk antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een boom als mikpunt heeft als voordeel dat je geslacht aan het zicht wordt onttrokken. Dat zie je ook aan de positionering van mannen, mezelf incluis, wanneer zij een boom kiezen om tegen te urineren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, je wilt je kwetsbare delen een beetje beschermd houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had op een verdergaande verklaring gehoopt, maar "de behoefte ergens op te mikken staat blijkbaar ook op zichzelf" komt toch het dichtst bij een antwoord.
De volgende vraag is dan natuurlijk: "waar komt die kennelijk instinctieve behoefte vandaan?" (dat is de eigenlijke vraag!), maar ik sluit het onderwerp nu maar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag is niet écht beantwoord, maar dit komt er het dichtst bij.

Andere antwoorden (3)

Een kleine steekproef onder regelmatig buiten plassende mannen geeft een duidelijke reden. Als je ergens tegenaan plast dan zien anderen je geslachtsdeel minder snel. Ze kiezen het liefst voor een hoekje, zodat twee kanten zijn afgesloten voor pottenkijkers. Wildplassen is eigenlijk asociaal. Doen mannen het toch, dan proberen ze het zo netjes of onopvallend mogelijk te doen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben zelf een man en als ik wildplas (doe ik overigens zeer zelden) plas ik óók bij vaak tegen iets aan, bij voorkeur een boom of paaltje. Oók als er geen sterveling in de buurt is!
Ik denk daarom niet dat jouw antwoord de voornaamste reden is, ook al speelt het misschien op de achtergrond mee. Trouwens, ook jongetjes die zonder gêne samen een spelletje vérplassen doen, kiezen op andere momenten weer voor een boom o.i.d.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou, ik zag vroeger regelmatig mannen bezopen genoeg om zich van God noch gebod ook maar iets aan te trekken, laat stáán gene, de angst voor een bekeuring of een sociale "misstap" of asociaal te zijn - dat waren ze toch al - maar toch zoeken die een muurtje of een hoekje op. Vermoedelijk grotendeels onbewust / instinctief..
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Plus voor dit antwoord !
Wanneer ik de hele dag in de bossen vertoef 'moet' ik wel eens. De reden om dan een boompje op te zoeken is exact deze !
Dat heeft te maken met de wind. Indien je namelijk tegen de wind in plast, dan krijg je de spetters van je eigen urine in je gezicht, wat de meeste mannen niet aangenaam vinden.
Indien er tussen de plassende man en de wind, een boom staat, bestaat er dus weinig kans dat de urine op een onaangename wijze weer terugkomt...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben geen man dus kan alleen maar een voorstelling maken hoe en waarom ik het zou doen. Ik stel me zo voor dat de straal anders te ver komt en je andere mensen die toevallig voorbij lopen zou raken, ook al is het per ongeluk omdat je ze niet ziet. Daarom ga je voor een muurtje of boom staan. Sta je op een harde ondergrond dan kan je ook niet op de grond richten, omdat het dan spattert. Volgens mij spuiten ze net zo vaak tegen een muurtje, dan tegen een boom.
amc
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Jij piest een volwassen man van z'n brommer af? ;)