Waarom is nicotine verslavend ?

We hebben het allemaal wel is gehoord dat nicotine verslavend is en dat je dus niet moet roken, maar we horen nooit waarom/waardoor nicotine gevaarlijk is wat is het eigenlijk ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Antwoorden (2)

Nicotine is een gifitige stof die vroeger werd gebruikt als landbouw gif. In een meer natuurlijke vorm komt het voor in tabaksbladeren. Eenmaal opgenomen in het lichaam door middel van bijvoorbeeld het roken van een sigaret, stilt het de honger en geeft een aangenaam ontspannen gevoel. De indianen gebruikten het vroeger om de honger te stillen!

Zodra nicotine in het lichaam komt, raken de hersenen snel gewend aan dit ontspannen en hongerstillende gevoel. Bij het stoppen met roken geven de hersenen dus als het ware seintjes af aan het lichaam "Waar blijft dat ontspannen en hongerstillende gevoel?" Dit is ook de reden dat we meer gaan eten als we stoppen met roken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nicotine is een alkaloïde, een organische verbinding die behoort bij dezelfde 'familie' van cocaïne, cafeïne of morfine, en bevindt zich in de bladeren van heel veel planten. Met name de bladeren van de tabaksplant hebben een zeer hoge concentratie, maar ook in aardappelen en tomaat (in de bladeren!) heb je nicotine.

Nicotine is giftig, dat staat als een huis. De planten maken nicotine om zichzelf te verdedigen tegen insecten en dieren die de plant willen eten.
De manier waarop nicotine werkt is door zich te binden aan specifieke receptoren in onze zenuwen en hersenen.
Bij een hoge dosering in één keer krijg je het giftige effect, maar bij een constante inname van lage doses van nicotine, bij voorbeeld als je rookt of tabak kauwt, krijg je een ander effect: je zenuwen en hersenen gaan steeds meer receptoren aanmaken die gewend raken aan de aanwezigheid van het stof, en om steeds meer nicotine vragen. Vandaar dat als je in één keer stopt met inname van nicotine, je ontwenningsverschijnselen krijgt.

Nou, het gezondheidsprobleem van roken komt niet zo zeer door de nicotine, want in de doses die deze afgeleverd wordt door een sigaret, is het giftige effect van nicotine relatief beperkt. Het probleem zijn alle andere stoffen die je met het roken binnenkrijgt: teer, ammonia, roetdeeltjes, koolmonoxide, stikstofdioxide... noem maar op... van deze stoffen krijg de ergste gezondheidsschade, maar juist omdat een sigaret nicotine bevat, raak je hieraan verslaafd en blijf je roken.
Dus even snel uitgelegd: de nicotine werkt verslavend, en alle andere stoffen in een sigaret brengen de échte schade toe.

In werkelijkheid is het effect van nicotine ingewikkelder, want nicotine heeft andere effecten op je lichaam en metabolisme: het kan zowel oppeppend als ontspannend werken (afhankelijk van de dose), het remt de productie van insuline, waardoor je suikerspiegel hoog blijft, en je minder honger krijgt (vandaar dat mensen die stoppen met roken vaak aankomen: omdat hun eetlust niet meer geremd wordt), het verhoogt je bloeddruk...

Ik raad je sterk aan de film "The Insider", met Russell Crowe. Niet alleen een geweldige film, ook een goed uitleg over de problematiek van nicotine als een legale drug.