Suikervoeding voor planten?

Ik heb een ficus die eerst heel gezond en prachtig was.
Na een bladluisbesmetting die ik terstond bestreed met pyretrine, bleef het een kneusje met ook nog een slecht wortelstelsel dat onvoldoende water en zouten kan opnemen. Bij wijze van proef heb ik geprobeerd met een oplossing van 0,2% suiker, 0,1% sacharose (suiker) en 0,1% magnesiumsulfaat of dit misschien helpt.
Volgens het uiterlijk van de ficus lijkt het te helpen.
Wie kan zijn licht er over laten schijnen?
M.v.g., Harrie Bours

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Antwoorden (1)

Kijk Haarie, je moet het probleem van een andere kant zien.
Ik neem aan dat je de kleinbladige ficus hebt.
Na enkele jaren van het geven van leidingwater, gaat het steeds slechter met dit soort planten.
De groei gaat er uit en komt zo af en toe geel blad aan en in ernstige gevallen, valt het er zelfs groen af.
Deze Ficus heeft een hekel aan hard water.( liever regenwater)
Maar ook een hekel aan tocht en felle zon en aan het verplaatsen/ omdraaien.
De nu verzwakte plant heeft nu ook een verzwakt afweersysteem.
Op dat moment komen de luizen en later ook spint.
Mogelijk zit er al spint in, te zien aan het grijs worden van de oudere blaadjes. ( soms kleine webjes)
Dan kan je wel spuiten tegen ongedierte, maar aan de echte oorzaak heb je dan nog steeds niets gedaan.

Het geven van magnesium, kan een beetje resultaat geven, immers, magnesium is een meststof voor planten.
De suikers zullen ook wel enigzins omgezet worden in een voor de plant opneembare voeiding, mogelijk breken bacterieén het eerst af.

Wat te doen:
haal de plant uit de pot, schudt de grond er af, neem een maat grotere pot en plant de ficus weer terug in goede potaarde.
Nooit de plant direct in een dicht overpot zetten, dus altijd in een plastic binnenpot.
De ficus nooit water geven als de grond nog vochtig is.
Na een maand beginnen met bemesten, liefst een organische vloeibare mest.
Zolang de plant groeit, dit iedere maand herhalen.