Bij het breken van een kippenei bleek er in het ei nog een klein eitje te zitten, ook met een harde schil. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Soms wordt een ei in aanleg niet helemaal afgemaakt.
Dan kan er daaromheen een nieuw ei ontstaan.

Het resultaat wat vaker voorkomt is bijvoorbeeld twee dooiers in een ei.
Dat zouden twee kuikens kunnen worden.

Dat het eerste ei al zover is dat er ook een schaal omheen zit is wel zeldzaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is dit een parasitaire tweeling. Het verschijnsel parasitisme is een vorm van symbiose, het samenleven van twee levensvormen, waar de ene levensvorm profijt van ondervindt ten koste van de ander. Bij een parasitaire (heteropagus) tweeling kan het onvolgroeide lichaam in leven blijven dankzij de bloedcirculatie van het gezonde individu: de "gastheer". Parasitaire tweelingen zijn in feite een soort Siamese tweeling: er is sprake van een lichamelijke verbintenis tussen beide individuen. Anders dan bij de meeste Siamese tweelingen vindt bij parasitaire tweelingen de ontwikkeling asymmetrisch plaats, waarbij slechts één individu een volwaardig levensvatbaar lichaam verkrijgt.

Toegevoegd na 22 minuten:
Maar wat het werkelijk is kan je in onderstaande video horen: Het gebeurt één keer op de 3 miljoen eieren. Dus je hebt iets bijzonders! Een jonge hen, die feitelijk het eieren leggen nog aan het leren is, legt een klein ei maar denkt dat het niet gelukt is en legt er nog een overheen.

Toegevoegd na 31 minuten:
Een ei in een ei is iets wat je niet vaak zult aantreffen, maar wat tóch mogelijk is. Het is een ei dat na opening nog een ei - compleet met schaal - bevat. Het is een foutje. Door stress bijvoorbeeld kan het gebeuren dat de hen het ei tijdelijk niet legt. Het ei kan dan weer terug de eileider in vervoerd worden. Daar komt het ei de volgende dooier die van de eierstok is losgelaten tegen en deze wordt bij dit ei ingepakt. (Hoewel het 'buitenste' ei ook vaak enkel eiwit bevat.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk gevonden, alleen is in het geval van de vrager het een onbevrucht ei, niet levend, dus ook geen parasitisme.