Hoe kan het dat de buitenkant van een zenuwcel positiever geladen is dan de buitenkant van een zenuwcel?

Buiten de cel bevindt zich Na+ en binnen de cel K+. Hoe kan het dan toch dat de buitenkant positiever is, zijn er meer Na+ ionen oid? (in rustfase)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
3.7K

Antwoorden (3)

Dat komt omdat in de binnenkant van een cel veel eiwitten (proteinen) zitten en de meeste daarvan zijn negatief geladen.

Toegevoegd na 1 uur:
"Rustpotentiaal
In een zenuwcel in rust is de concentratie K+-ionen binnen de cel hoger dan daarbuiten. Voor de Na+-ionen geldt het omgekeerde: er zijn meer Na+-ionen buiten dan binnen de cel. Binnen de cel bevinden zich veel negatief geladen eiwitmoleculen en relatief weinig Cl- -ionen. Buiten de cel zijn er juist heel veel Cl- -ionen en weinig negatief geladen eitwitmoleculen. De verdeling van de geladen deeltjes rondom de celmembraan veroorzaakt een negatieve binnenkant en een positieve buitenkant, resulterend in een potentiaalverschil."

http://www.10voorbiologie.nl/index.php?cat=9&id=168&par=190&sub=191

"De membraanpotentiaal komt tot stand door het verschil in concentratie van natriumionen, kaliumionen, chloride-ionen en negatief geladen eiwitten binnen (intracellulair) en buiten (extracellulair). De concentratie kaliumionen is intracellulair hoger dan extracellulair. De concentratie natriumionen is intracellulair lager dan extracellulair. De concentratie chloride-ionen is intracellulair lager dan extracellulair. De concentratie negatief geladen eiwitten is intracellulair veel hoger dan extracellulair. Uiteindelijk zorgen de verschillen tussen intracellulaire en extracellulaire concentratie van deze stoffen voor een negatieve lading aan het binnenste oppervlak van de celmembraan. Het rustpotentiaal van een neuron is ongeveer -70 tot -65 mV."

http://wetenschap.infonu.nl/anatomie/135881-zenuwstelsel-actiepotentialen-en-impulsgeleiding.html
erotisi
8 jaar geleden
Na het vuren van de zenuwcel wordt door de Na-K pomp Na+ naar binnen gepompt, en K+ naar buiten. Omdat ze beide dezelfde lading hebben kost dat praktisch geen energie.
Maar in het membraan zitten Na kanaaltjes waar Na ionen wel doorheen kunnen lekken, maar K ionen niet, omdat die groter zijn.
Doordat de Na concentratie binnen de cel groter is dan er buiten, lekken er meer Na ionen naar buiten dan naar binnen.
Met als gevolg dat de buitenkant positief wordt.
Reddie
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Dat verklaart nog niet waarom het rustpotentiaal negatief is.
De cel zelf zorgt er actief voor, dat er een ladings- (spanningsverschil) is tussen binnen en buiten. De cel pompt actief natrium-, calcium- (en soms ook waterstof-)ionen naar buiten de cel.
Het gevolg is dus inderdaad dat de binnenkant van de cel arm is aan natrium en calcium.
tinus1969