Hoe kan het dat mijn aderen ( van armen) soms opeens helemaal uitpuilen of opzwellen en soms gewoon normaal "plat" zijn dus niet uitgepuild?

Soms puilen mijn aderen ( in mijn armen) helemaal uit boven mijn huid helemaal dik dus, en meestal zijn ze gewoon normaal plat waardoor komt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
130.9K

Het beste antwoord

Of je aderen uitpuilen of niet wordt beïnvloed door heel wat factoren:
- Je bloeddruk. Als het hoger is, dan gaan ze (logisch!) uitpuilen. Dat kan komen door een fysieke inspanning, maar ook doordat je heel geconcentreerd bent, koffie hebt gedronken of na het eten (in dat laatste geval gaat het bloed naar je maag en darmen en zullen de aderen in je armen waarschijnlijk minder zichtbaar zijn)
- Het kan ook zo simpel zijn als het gevolg van zwaartekracht: doe je arm omhoog, en dan 'verdwijnen' je aderen, doe hem omlaag en ze komen terug.
- Als je je arm laat rusten op een hard voorwerp t.h.v. de oksel of bovenarm (b.v. de leuning van een stoel), dan kan het bloed minder snel richting je hart retourneren, en gaan de aderen ook uitpuilen. Dat kan ook het gevolg zijn van strakke kleding of een bepaalde lichaamshouding.
- Als je het warm hebt, dan probeert je lichaam de overbodige hitte kwijt te raken, en wordt meer bloed naar de huid geleid. Hierdoor wordt je huid rooier en je aderen dikker. Andersom geldt ook: als het koud is, dan probeert je lichaam warmte te behouden, en de spieren in je aderen trekken samen zodat de circulatie van bloed in je huid beperkt wordt (en ook warmteverlies) Dan wordt je huid bleek en zie je je aderen niet meer.
- En dan is het ook van belang hoe dicht bij de oppervlakte je grote aderen lopen en hoe dun je huid is, en dat is voor iedereen anders. Hoe dunner je huid en hoe dichter bij de oppervlakte de aderen, hoe eerder je ziet variaties in de dikte van de aderen. Blijkbaar is dat je geval.

In ieder geval, geen enkele reden om zich zorgen hierover te maken!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens viridiflavus, maar dan met een nuance: Je centrale bloeddruk heeft waarschijnlijk weinig invloed, maar als je je arm omhoog of omlaag doet, dan zie je écht een enorm verschil in het uitpuilen c.q. opzwellen van je aderen, en dat is het directe gevolg van een verandering in de bloeddruk.
Maar deze verandering is puur het resultaat van een verhoogde dan wel verlaagde hydrostatische druk, en niet van een verandering in je centrale bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (2)

Je bloeddruk is dan wat hoger. Bij inspanning is dat heel normaal, maar bijvoorbeeld ook na een bak sterke koffie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt doordat een ader bloed passief afvoert. Vooral bij activiteit en warmte gaat er veel bloed naar de huid (dat wordt geregeld door arteriolen, de allerkleinste slagaders) die naar behoefte bloed naar allerlei lichaamsdelen later vloeien. Gaat er veel bloed naar de huid, dan wordt dat verzameld in de aderen op je huid als het terugkomt van de capillairen. Deze aderen hebben geen aandrijving, maar het bloed wordt teruggedreven door drukverschillen met grote venen en door samentrekking van spieren in de buurt waardoor de druk op een ader oploopt. Moet er veel bloed afgevoerd worden, dan zal de druk in de aderen toenemen, totdat de afvoer weer in evenwicht is met de aanvoer. Je aderen kunnen dan dus flink op gaan zwellen. Als je de ader afknijpt of door de zwaartekracht de passieve afvoer bemoeilijkt gaan dus ook je aderen zwellen.