Wat voor salamander is dit?

Ik vond deze salamander 's avonds in oktober in de tuin en zou graag willen weten wat voor soort het is.

Grootte: 10 cm.

http://imgur.com/Ka48RSa
http://imgur.com/F5tOcip
http://imgur.com/v7gdw2h

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
4.8K

Het beste antwoord

Het is de Kleine Watersalamander: Trituris vulgaris of Lissotriton vulgaris
Een salamander welke ook vervuild water verdraagt.
Ze komen soms massaal voor in vennen en sloten.
De salamanders houdt zich het liefste op in dichtbegroeide
kleine poelen zonder vis. Ook leeft het op het land,
maar dan altijd in de buurt van poelen, het overwintert
onder hout.Salamanders zijn vooral s'ávonds actief

Toegevoegd na 2 minuten:
Op de foto linksboven het mannetje, onder het vrouwtje.
Z512099
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Italiaanse kamsalamander komt veel in de Benelux voor. ok dit mannetje ontwikkelt na de voorjaarstrek een fantastisch paarkleed. Het paringsritueel verloopt gelijkaardig met de inheemse kamsalamander. Deze exoot is vermoedelijk al in de jaren zeventig in Nederland uitgezet door een vijvercentrum in de Veluwe maar pas in 2001 ontdekt. De Italiaanse variant kan onderling kruisen met de inheemse soort. De Italiaanse soort heeft van nature veel minder tot geen bleke stipjes op de flank en kop en is bruiner van kleur in de landfase. De Italiaanse soort heeft ook grotere zwarte onbegrensde vlekken op de minder fel- oranje buikzone. Tot slot hebben volwassen vrouwtjes en juveniele mannetjes een citroengele brede rugstreep die bij volwassen mannetje verdwijnt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet met 100% zekerheid te zeggen omdat het een vrouwtje in de landfase betreft. Je kun uitgaan van kleine watersalamander (Lissotriton vulgaris), maar mogelijk is het een vrouwtje vinpootsalamander (Lissotriton helveticus.). Vinpoten komen eigenlijk alleen in Zuid Limburg en Brabant voor. De verpreidingskaart geeft nog wat stippen voor Amsterdam en de grens Drenthe/Friesland waar nogal wat hobbyisten wonen die wel eens wat salamanders laten lopen. De vinpoot is ook meer een soort van vennen en natuurlijke gebieden, zodat de kans dat je er een in je tuin aantreft klein is. De kleine watersalamander is erg talrijk en zal elke vijver al vrij snel vinden.