Bestaat intelligentie zonder educatie?

Zoals we nu intelligent zijn, zouden we dit ook zo zijn als er geen educatie zou bestaan? Zonder kennis, uitvindingen, opvoeding en etc. Kijk naar dieren, ook diegene die na geboorte er meteen alleen voor staan, hoe ze overleven zonder verdere ontwikkeling.
Dus als je wordt geboren als mens heb je een goede basis om te overleven zonder dat iemand je waarschuwt of opvoedt en et cetera met de hersenen IQ die je al hebt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Erna55
8 jaar geleden
Het mensenjong is het meest hulpeloos van alle dieren.
Zie jij het voor je dat een pasgeborene zichzelf kan redden ?

Antwoorden (5)

Als wij als mens iets hebben meegekregen, dan is het wel het overlevingsinstinct. De natuur heeft hier ons lichaam al op ingericht, maar ook onze hersenen. Ons hele biologische systeem is erop ingericht om te overleven en al vanaf de oertijd of zolang er mensen bestaan.

Een baby zal het zonder iets of iemand uiteraard niet overleven omdat het zelf niet voor eten en drinken kan zorgen, maar dat geldt ook voor andere zoogdieren. Zou het echter zelf al kunnen 'scharrelen', dan zal het automatisch ook zelf op zoek naar eten gaan, vanwege de 'ingebouwde' overlevingsdrang. Zou het kind dan het geluk hebben om niet per toeval iets giftig binnen te hebben gekregen, kan het dus verder leven en wellicht ooit volwassen worden.
De hersencellen hebben dan echter minder verbindingen gemaakt en het zal voor onze begrippen zwaar beperkte verstandelijke vermogens hebben, in het geval dat het nog steeds helemaal alleen zal zijn.

Je leert door wat je bij anderen ziet. Al leeft het kind tussen de dieren, dan zal het meer weten dan zonder andere wezens om zich heen. Het zal alleen ook leven als een dier, omdat het niet beter weet. Je leert immers van jouw omgeving!

Zonder enige educatie zal het kind het moeten doen met de creativiteit door zijn/haar denken en bezit het dit, dan kan het best slim op de situatie inspelen. Het is een vorm van intelligentie als je creatief kunt denken en oplossingen kunt bedenken voor problemen. Pas als het ook educatie krijgt, waarin het leert lezen/schrijven, dan kan het echt intelligent worden, omdat je dan een basis binnen krijgt, waarop je verder kunt bouwen. Zonder educatie blijft het schipperen met beperkte vermogens.
amc
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Pracht antwoord. Plus.
Maar om educatie te kunnen gebruiken, heb je wel de basis intelligentie nodig. Dus kan het een niet zonder het ander.
amc
8 jaar geleden
Iedereen heeft al een basis intelligentie meegekregen, want we leggen allemaal verbanden. Zijn er al niet dieren die als intelligent te boek staan zoals dolfijnen, chimpanees enz? Zij hebben geen educatie gehad maar kunnen ook denken, kijken en dingen zien en daardoor conclusies trekken, verbanden leggen en erop anticiperen/reageren met een zekere intelligentie.
Door onderwijs te krijgen, veel boeken te lezen enz. wordt je niet direct intelligenter maar wel wijzer! Omdat we allemaal de basis intelligentie bezitten, is dus iedereen in staat om educatie tot zich te nemen en dus ook om te kunnen leren...inderdaad...het een kan niet zonder het ander ;-)
Je haalt twee begrippen door elkaar namelijk intelligentie en educatie. Zoals alle hogere diersoorten komen mensen als hulpeloze wezentjes ter wereld die zonder ouderlijke zorg niet kunnen overleven. Na een lange periode van opgroeien worden wij net als alle andere dieren zelfstandige individuen die zonder ouderlijke zorg kunnen overleven. Daarbij moeten we veel leren en dat heet educatie. Maar grote technologische of wetenschappelijke stappen vooruit worden juist gedaan door mensen die verder keken dan hen geleerd was. Dat is een uiting van bovenmatige intelligentie. Die was waarschijnlijk niet aan het licht gekomen als de betrokkenen niet een normale opvoeding met een gebruikelijk niveau van onderwijs hadden gehad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Mooie aanvulling op het voorgaande antwoord. Plus.
Zonder educatie, is het heel moeilijk om de mate van intelligentie te bereiken die wij met educatie hebben. Dit kun je zien aan de ontwikkeling van zogenaamde 'wolvenkinderen'. Dit zijn kinderen die helemaal buiten de maatschappij zijn opgegroeid. Soms kwam dat doordat zij waarschijnlijk te vondeling waren gelegd in een bos en dan door dieren werden opgevoed (daar komt de naam ook vandaan), maar ook wel omdat ze zo mishandeld werden door hun ouders, dat zij opgesloten werden, alleen een klein beetje eten en drinken kregen en geen verder contact hadden.

In films lijkt het alsof deze kinderen uiteindelijk redelijk normaal functioneren (bijv. Nell), maar in de realiteit is dat niet zo. Als een kind geen spraak heeft geleerd, kan het eigenlijk ook niet echt gaan praten. Het kan klanken nabootsen (zoals een papegaai), maar geen gesprek voeren. Een kind dat in een kennel bij honden was opgegroeid, liep op handen en voeten en blafte. Het was heel moeilijk om haar woorden te leren. Een ander kind, dat in een voliere was opgegroeid, maakte vogelgeluiden en flapperde met zijn armen.

Een mens is een sociaal dier en is er dus op gericht om groepsgewoonten aan te leren voor de overleving. En daar zijn we heel erg intelligent in. Maar onze intelligentie komt dus in solo situaties niet echt naar voren.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik schreef 'heel moeilijk', maar eigenlijk is het onmogelijk.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bewering dat wolfskinderen te vondeling zijn gelegd en door wilde dieren zijn grootgebracht is misleidend en onjuist. Serieus onderzoek hiernaar heeft geen enkel bewijs hiervoor geleverd en geen wonder. Mensenbabys hebben een langere zoogperiode en een veel langere periode van opgroeien dan enig wild dier. Zelfs al zou een wolf een vondeling adopteren dan nog is het kind ten dode opgeschreven omdat wolven na een paar maanden stoppen met zogen terwijl een mensenkind dan nog volledig van moedermelk afhankelijk is en zeker niet kan leven van rauw vlees, wat jonge wolven na het spenen te eten krijgen. Onbegrijpelijk vind ik ook dat Wikipedia hier niet duidelijker over is.
carmel163
8 jaar geleden
Ik heb nergens gezegd dat het om baby's gaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met te vondeling leggen suggereer je dat wel. Ik heb nog nooit gehoord van iets anders dan zuigelingen die te vondeling worden gelegd
carmel163
8 jaar geleden
Ik bedoelde het in de zin dat die kinderen zijn achtergelaten. Natuurlijk kan een zuigeling niet overleven in de wilde natuur. Ik vind trouwens wel dat de term 'misleidend' hier een beetje te zwaar is. Misschien heb ik het niet helemaal duidelijk neergezet, maar om het nou zó te noemen...
Intelligentie is datgene wat in je ontstaat, als de informatie die je hebt opgedaan, in balans is, zeg maar dat het voldoet aan een mate van universele orde waar het Leven ook aan voldoet.
Door deze orde in het denken, kun je mogelijk een plotseling inzicht ervaren, die niet langzaam door je denken is samengesteld.Dat inzicht kost geen tijd, en ervaar je als volledig wat ik daarom intelligentie noem.

Dan (na dat inzicht) neemt je denken dat inzicht over, om te kunnen weergeven aan anderen, of om uitvoering te kunnen geven.
Dat is het functioneren van je denken, en noem ik kennis, het kost tijd, is nooit volledig en is onderhevig aan je conditionering als persoon.
Dit kun je heel verstandig doen, als je voldoende hebt opgeslagen in je geheugen, door kennis uit het leerproces.
Zo is slim zijn, ook een resultaat van het denken, het kan de persoon overzicht geven, maar dat is geen inzicht.

Een wetenschapper ZONDER intelligentie bestaat.
Een meubelmaker MET intelligentie ook.

Kennis kun je verkrijgen door wens, Inzicht( intelligentie) is niet oproepbaar door jezelf.
Dit komt omdat denken geen universele orde behoeft te zijn, het komt uit het brein wat nu eenmaal dualistisch is en voor de overleving van het lichaam in verdeeldheid denken moet; hoog/laag, ver/ dichtbij, licht/ donker, etc, etc.
Daarom moet je kiezen.

Inzicht, dat flash-moment komt uit de 'universele orde' voort, is heel, en volledig omdat het niet dualistisch is, en daarom is er ook geen keuze bij.
Sterker nog, in dat flash-moment was ook geen jij te herkennen, die immers psychisch alleen maar in denken kan zijn.
Intelligentie is orde, die niet ondergeschikt is aan denken.

Dus op je vraag zou ik ja antwoorden, al heb je zonder ook maar een beetje kennis van educatie, geen mogelijkheid om die intelligentie te uiten.

Bij plotseling gevaar, is de actie afkomstig uit die intelligentie, en pas later overdenk je het, wat soms onbegrijpelijk lijkt maar de enig juiste actie was.....( bv heldendaad)

;-) perceptie blijft het vooralsnog wel hoor, zolang we 'universele orde' niet kunnen verbinden met de overal aanwezige energie....perceptie..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat geloof ik wel. Wanneer je geen opvoeding onderwijs ed hebt genoten zul je het moeten doen met je eigen inzicht en oplossend vermogen. Dit leer je door vallen en opstaan. Het woord intelligentie wordt zowiezo vaak verkeerd gebruikt naar mijn inzicht. Het is een verzamelwoord. Iemand die goed kan leren en veel educatie heeft gehad., wordt intelligent genoemd. Kan sociaal helemaal niet intelligent zijn. Dus het is ook nogde vraag wat is intelligentie en op welk vlak.