uitlopers heb je zowel bovengronds als ondergronds; wortelstokken heb je alleen ondergronds.
een wortelstok is een uitlopende wortel, van waaruit een nieuw plantje kan opkomen.
een bovengrondse uitloper zie je bijvoorbeeld bij aardbeienplantjes: die ontwikkelen een stengel met een klein plantje op het eind.
raakt die de aarde, dan zal het plantje wortel schieten, en kan je de stengel naar de moederplant doorknippen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik maar zitten denken hoe ik dat nou goed kon uitleggen ;-)

Andere antwoorden (1)

Uitlopers, dan heb je het over scheuten van planten. Die kunnen bovengronds of ondergronds zijn. Er zijn dus ook uitlopers die boven de grond groeien en zichzelf daarna vastleggen met kleine worteltjes.

Wortelstokken: dan heb je het over ondergrondse scheuten die daarna ook een plantje naar boven laten gaan.

Wat een aardbei maakt (bovengrondse uitlopers) noem je nooit 'wortelstokken'. Maar wat een bamboe maakt (ondergrondse uitlopers) kun je ook 'wortelstokken' noemen.