Waarom gaan verkouden slijmvliezen overdadig 'snot' produceren ?

Het virus zit toch in het lichaam, en niet in de lucht, zoals stof en pollen die uit de longen verwijderd moeten worden.

Sowieso is het juist al dat overdadige slijm wat een verkoudheid zo hinderlijk maakt.

Maar de evolutie heeft vaak toch een goede reden. En daar ben ik dus benieuwd naar.

Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
in: Biologie
2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een theorie van mijn kant is dat je door dat overdadige slijm gedwongen worden om rust te houden. Waardoor je lichaam meer energie heeft om het virus of de bacterie aan te vallen.
Ook maken andere virus en bacteriën geen kans om je ziek te maken nu je verzwakt bent.
fremar
7 jaar geleden
http://sulla-salute.com/gezondheid/otorrinolaringologia/waarom-slijm-dat-optreedt-wanneer-u-verkouden.php
Erna55
7 jaar geleden
@fremar :
Je bron lijkt een google-vertaling :
----Als je verkouden, wat hij aan het doen is erger en walgelijk? Neus is nooit loopt of verdronken gevuld met een beetje 'cola, kleverige goo, die informeel genoemd slijm of slijm. En we het allemaal eens, zelfs de gedachte of de beschrijving van het genoeg is om walging te creëren. Dit is de normale reactie van het lichaam wanneer het koud en infecties of ziekten. Zelden denken over waarom het lichaam reageert op deze manier. --

Het beste antwoord

Je mond, neus, keel, longen, maag en darmen zijn bekleed met slijmvlies: een laag cellen die slijm produceert. Slijm werkt als een beschermend dekentje dat het weefsel eronder vochtig houdt, om te voorkomen dat die lichaamsdelen uitdrogen. De plakkerige substantie in je luchtwegen vangt stof op en voert het af, zodat het niet verder in je lichaam terechtkomt. Het slijmvlies van je neus bevochtigt de lucht die je inademt.

Slijm en snot bestaan grotendeels uit water, maar bevatten ook allerlei nuttige ingrediënten. Bijvoorbeeld antilichamen die bacteriën en virussen herkennen en uitschakelen en enzymen die indringers doden. Eiwitten maken het slijm dik, zodat het geen fijne plek is voor dat soort ongewenste gasten.

Zelfs als je gezond bent produceer je elke dag één tot anderhalve liter snot. Het meeste verdwijnt ongemerkt via je keel in de maag. De hoeveelheid valt pas op wanneer het van consistentie is veranderd of als je er nog meer van aanmaakt. Een flinke verkoudheid, allergie of contact met een irriterende stof kan ervoor zorgen dat het slijm dikker wordt en je neus gaat lopen.

Als je verkouden bent stuurt je immuunsysteem witte bloedcellen naar je luchtwegen. Het doet dat om je neus te spoelen en ongewenste bacteriën uit je lichaam te verwijderen.

Hoewel je omgeving er misschien minder blij mee is, is je snotneus ophalen de gezondste optie. Zo zuig je het slijm en de eventuele virussen weg uit je holtes. Door je neus te snuiten pers je het slijm juist de holtes in, waardoor je risico loopt op een voorhoofdsholte-, bijholte- of oorontsteking.
Amadea